Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2025 r., sygn. III OSK 2014/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski Protokolant: asystent sędziego Olga Libiszewska po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K.L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 8 marca 2023 r., sygn. akt II SAB/Kr 228/22 w sprawie ze skargi K.L. na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa w związku z niewykonaniem zadań związanych z odwodnieniem drogi 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Krakowie; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 8 marca 2023 r., sygn. akt II SAB/Kr 228/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej: Sąd I instancji, WSA) oddalił skargę K.L. (dalej: skarżąca) na bezczynność Prezydenta Miasta Krakowa (dalej: Prezydent, organ) w związku z niewykonaniem zadań związanych z odwodnieniem drogi.
W uzasadnieniu wskazano, że pismem z 24 sierpnia 2022 r. skarżąca wniosła skargę na bezczynność Prezydenta w związku z niewykonaniem zadań związanych z odwodnieniem drogi. W uzasadnieniu skarżąca podniosła, że organ nie wykonał czynności nakazanej prawem tj. obowiązku wynikającego z przepisów prawa, a określonego w treści § 59 w związku z § 22 ust. 3 pkt 3 i 7 uchwały nr [...] Rady Miasta [...] z dnia [...] 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru "[...]", w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 2a ust. 2 oraz art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, w związku z art. 61 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, w związku z § 106 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie, to jest obowiązku utrzymania publicznej drogi gminnej w należytym stanie technicznym pod względem jej odwodnienia, w tym obowiązku wybudowania kolektora opadowego przy ul. [...] w K. Jednocześnie skarżąca podkreśliła, że odpowiednie zastosowanie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do skargi na niewykonywanie czynności nakazanych prawem albo przez podejmowanie czynności prawnie lub faktycznie naruszającej prawa osób trzecich oznacza, że legitymację skargową do wniesienia skargi na podstawie art. 101a ustawy o samorządzie gminnym będzie miał każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone brakiem określonych działań ze strony organów gminy. Skarżąca stwierdziła, że jest właścicielką nieruchomości o nr ewid. [...] obr. [...] w K. Najbliższą drogą publiczną (gminną) w stosunku do nieruchomości jest ulica [...], która ani w chwili zakupienia domu, ani obecnie nie posiada żadnego systemu odwodnienia. W dacie nabywania nieruchomości, na terenie obszaru określanego jako "[...]", obowiązywał już akt prawa miejscowego, jakim jest uchwała nr [...] Rady Miasta [...] z dnia [...] 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [...]. Wedle postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego natomiast - którego wykonanie powierzono Prezydentowi Miasta Krakowa na podstawie § 59 tej uchwały - we wszystkich istniejących i planowanych ulicach należy przewidzieć lokalizację kolektorów opadowych, do których winny być odprowadzane wody opadowe, zarówno z pasa drogowego, jak i przynależnej zlewni. Ponadto, w treści planu wskazano, że tereny istniejącej zabudowy zagrożone lokalnymi podtopieniami wymagają w pierwszej kolejności budowy kanalizacji opadowej. Fakt ten w zestawieniu z faktem braku jakiegokolwiek odwodnienia ulicy [...] powoduje, że od 2011 r. nieruchomość skarżącej jest stale zalewana wodami opadowymi z kierunku ulicy [...]. W ocenie skarżącej wskutek bezczynności Prezydenta w zakresie wykonania obowiązku odwodnienia ulicy [...], doszło do naruszenia interesu prawnego skarżącej. Ponadto zauważono, że obowiązek odwodnienia drogi nie wynika tylko i wyłącznie z omówionych powyżej postanowień miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Prezydent pełni bowiem rolę zarządcy drogi gminnej, a tym samym inwestora w procesie budowlanym, który jest obowiązany dbać o stan techniczny obiektu budowlanego. W konkluzji skarżąca wniosła o nakazanie organowi, aby wykonał niezbędne czynności prowadzące do budowy kolektora opadowego przy ul. [...] w K. na koszt i ryzyko gminy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
