Wyrok NSA z dnia 26 listopada 2024 r., sygn. III FSK 1029/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia NSA Bogusław Woźniak (sprawozdawca), Protokolant Aleksandra Borowiec-Krawczyk, , po rozpoznaniu w dniu 26 listopada 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej O.E. S.A. z siedzibą w W. (dawniej: C. S.A. z siedzibą w W.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Sz 56/24 w sprawie ze skargi O.E. S.A. z siedzibą w W. (dawniej: C. S.A. z siedzibą w W.) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia 5 sierpnia 2019 r., nr SKO.414.1302.2019 w przedmiocie podatku od nieruchomości za lata 2016-2017 oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Sz 56/24 oddalił skargę C. Spółka Akcyjna z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z 5 sierpnia 2019 r., nr SKO.414.1302.2019 w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2016 – 2017. Jako podstawę prawną orzeczenia Sąd I instancji wskazał art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.) – dalej jako: "P.p.s.a."
C. Spółka Akcyjna z siedzibą w W., obecnie O.E. S. A. z siedzibą w W. (Spółka) zaskarżyła powyższe rozstrzygnięcie w całości. Sądowi pierwszej instancji zarzuciła w trybie art. 174 pkt 1 P.p.s.a. naruszenie prawa materialnego:
1) art. 3 pkt 3) w związku z art. 3 pkt 9) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 ze zm., dalej jako: "Prawo budowlane") w zw. z art. 1a pkt 2) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm., dalej jako: "u.p.o.l.") poprzez przyjęcie, że pomiędzy siecią gazową a stacją redukcyjno - pomiarową i jej urządzeniami zachodzi związek użytkowo - techniczny, co skutkowało uznaniem że ww. stacja i jej urządzenia są elementem sieci gazowej, podczas gdy rolą Sądu I instancji było ocenienie związku pomiędzy gazociągiem a stacją redukcyjno pomiarową, gdyż są to dwa niezależne od siebie elementy składające się na Stację LNG - posiadające zupełnie inne funkcjonalności (redukcja, pomiar względem funkcji przesyłowej, którą zapewnia gazociąg), nie mające ze sobą nic wspólnego, wykonane w zupełnie innej technologii - (gazociąg w trakcie procesu budowlanego, stacja poprzez wykonanie i montaż jej urządzeń w prefabrykowanym kontenerze poza terenem budowy), przy czym ww. urządzenia stacji redukcyjno - pomiarowej nie są też urządzeniami budowlanymi, a gazociągu nie można utożsamiać z siecią gazową, które jest pojęciem dużo szerszym obejmującym swoim zakresem m.in. gazociąg;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty