Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    06.12.2024 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. III FSK 720/23

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), Protokolant Karolina Niemiec, po rozpoznaniu w dniu 6 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej H. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 1765/22 w sprawie ze skargi H. A. na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 12 maja 2022 r., nr BON.III.5220.537.2.2021.AM w przedmiocie zobowiązań z tytułu wpłat na PFRON za okres od grudnia 2017 r. do lutego 2018 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od H. A. na rzecz Ministra Rodziny i Polityki Społecznej kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

    Uzasadnienie

    |III FSK 720/23 | |

    | | |

    UZASADNIENIE

    Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 1765/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę H. A. (dalej jako: skarżący) na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 12 maja 2022 r. w przedmiocie uchylenia decyzji w sprawie określenia wysokości zobowiązania z tytułu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych za miesiące od grudnia 2017 r. do lutego 2018 r. i przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia.

    Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wskazał, że istota sporu sprowadza się do oceny prawidłowości wydania w tej sprawie przez organ odwoławczy decyzji opartej na treści art. 233 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, dalej jako: O.p.). Skarżący uważał bowiem, że w stanie faktycznym, który zaistniał, nie istniała podstawa prawna do wydania decyzji uchylającej decyzję organu I instancji i przekazującej sprawę do ponownego rozpatrzenia temu organowi, lecz należało wydać decyzję opartą na art. 233 § 1 pkt 2 lit. a O.p., tj. uchylającą decyzję organu I instancji i umarzającą postępowanie w sprawie. Podkreślił, że okolicznością kluczową był fakt, że skarżący z uwagi na treść art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 573, dalej jako: ustawa o rehabilitacji), zobowiązany był do dokonywania comiesięcznych wpłat na PFRON. WSA w Warszawie powołując się na wyrok NSA z 2 lutego 2022 r., III FSK 1443/21 stwierdził, że zobowiązanie w zakresie wpłat na PFRON, w tym wpłat obniżonych, powstaje z mocy prawa w drodze samoobliczenia, na podstawie danych tworzących rzeczywisty stan faktyczny odnośnie do podmiotów, które realizują to obliczenie. W konsekwencji, jeżeli więc kontrahent nabywcy przekazał mu nieprawidłowe dane, wynikające z błędnego samoobliczenia, w szczególności przez podanie nieprawdy w informacji o kwotach uprawniających do (ewentualnego) obniżenia wpłat na PFRON, dane te nie mogą stanowić zgodnego z prawem elementu samoobliczenia obniżonych wpłat w zgodnej z prawem wysokości, ponieważ z treści obowiązującego prawa jak i z możliwych do wyinterpretowania celów prawodawcy nie wynika akceptacja samoobliczenia na podstawie nieprawdziwych elementów stanu faktycznego. Przyjmując tą argumentację jako własną, stwierdził, że wbrew stanowisku wyrażonemu w skardze, błędne rozliczenia kontrahenta skarżącego, w tym udzielone mu błędne informacje o kwocie obniżenia, będą miały wpływ na dokonane przez skarżącego samoobliczenie należności z tytułu wpłat na PFRON. Sąd pierwszej instancji stwierdził, że nie może jednak budzić wątpliwości, że ów fakt błędnego poinformowania podmiotu uprawnionego do obniżenia wpłat na fundusz przez sprzedawcę musi przez organ kwestionujący rozliczenie z tytułu wpłat na PFRON zostać wykazany, tj. udowodniony. Jak natomiast wynika z akt sprawy, decyzja organu I instancji została wydana w istocie wyłącznie na podstawie wyniku kontroli przeprowadzonej w stosunku do kontrahenta skarżącego, w postępowaniu podmiotowo odrębnym od postępowania przeprowadzonego w sprawie niniejszej. Organ ten pominął już natomiast w swoich rozważaniach fakt, że na podstawie owego wyniku kontroli doszło do wydania decyzji wobec kontrahenta skarżącego – G .Sp. z o.o. Stwierdził, że stanowiło to istotne uchybienie regulacji prawnej art. 210 § 4 O.p. w zw. z art. 49 ust. 1 ustawy o rehabilitacji. Sporządzenia wyniku kontroli nie można bowiem utożsamiać — pod względem prawnym, w tym skutków prawnych — z wydaniem decyzji administracyjnej. W takiej sytuacji szczególnie istotnego znaczenia nabierają prawa strony do realnie czynnego udziału w postępowaniu, w którym dostępne i omówione będą dowody, na podstawie których sporządzono wynik kontroli w relacji do sprzedającego. Wynika to z faktu, że skoro wobec kontrahenta skarżącego nie wydano jeszcze ostatecznej decyzji, to w niniejszym postępowaniu organ musiałby wykazać, że informacja o kwocie obniżenia przekazana skarżącemu była błędna. WSA w Warszawie stwierdził, że z decyzji organu I instancji nie wynika, czy dane, dokumenty, dowody, na podstawie których sporządzono wynik kontroli określonej treści, stanowiły również materiały sprawy niniejszej, do których strona miała zapewniony dostęp, mogła w tym zakresie bezpośrednio uzyskać informacje dowodowe - na podstawie art. 123 § 1 O.p., art. 192 O.p., art. 200 § 1 O.p. oraz art. 210 § 4 O.p. w zw. z art. 49 ust. 1 ustawy o rehabilitacji. Zdaniem sądu pierwszej instancji, powyższe zaniechania w zakresie prawa procesowego mogły mieć istotny wpływ na wynik sprawy, wymagają one wyjaśnienia i sanowania w ponowionym postępowaniu administracyjnym, dlatego też organ II instancji zasadnie wydał decyzję, w której uchylił decyzję organu I instancji i przekazał mu sprawę do ponownego rozpatrzenia. Podkreślił, że samoobliczenie wysokości wpłat na PFRON musi się opierać na danych rzeczywistych, odpowiadających prawdzie. Organ wskutek ustaleń dotyczących kontrahenta może więc kwestionować rozliczenie podmiotu, który z wadliwej informacji o kwocie obniżenia skorzystał. W analizowanej sprawie organ I instancji wszczynając postępowanie wobec skarżącego jedynie na podstawie protokołu kontroli utrudnił postępowanie w niniejszej sprawie z punktu widzenia konieczności rzetelnego przeprowadzenia postępowania dowodowego, niemniej wszczęcie postępowania już na tej podstawie nie jest nieprawidłowe. Wynik kontroli stanowi bowiem dokument urzędowy, który może być podstawą do zainicjowania postępowania wobec skarżącego. Organ, przy wykorzystaniu dostępnych środków dowodowych, musi w tym postępowaniu wykazać, że kwoty obniżenia były wadliwe. Sam protokół kontroli, zdaniem WSA w Warszawie, jest w tym zakresie niewystarczający. Ponadto, jeśli wobec kontrahenta skarżącej wydano decyzje, to należy ten fakt uwzględnić i ustalić wpływ tychże decyzji na wynik niniejszej sprawy. Z uwagi na powyższe, tj. prawidłowe przyjęcie, że co do zasady wadliwe dane o wysokości obniżenia uzyskane od kontrahenta mają wpływ na rozliczenia skarżącego z tytułu wpłat na PFRON, zaś organ I instancji nie podważył prawidłowości kwot obniżenia w sposób dostateczny, organ II instancji zasadnie wydał zaskarżoną decyzję. Bez wątpienia dowody zgromadzone w sprawie (protokół kontroli) podają w wątpliwość prawidłowość rozliczeń skarżącego, choć dla wydania decyzji merytorycznej niezbędne jest udowodnienie, że kwoty obniżenia, na których rozliczenie oparł skarżący, są błędne. Uzasadnienie decyzji organu II instancji nie jest natomiast w pełni prawidłowe zważywszy, że organ zdaje się sugerować, jakoby elementem niniejszej sprawy było "wydanie decyzji ostatecznej w sprawie sprzedawcy", a więc decyzji, która musi zostać wydana w odrębnym postępowaniu i nie stanowi elementu sprawy niniejszej. Wydanie takiej decyzji byłoby kluczowym dowodem w sprawie, jednakże organy mogą wykazywać nieprawidłowość informacji o kwocie obniżenia także za pomocą innych środków dowodowych, z którymi strona powinna mieć możliwość się zapoznać i ewentualnie kwestionować dane z nich wynikające. Sąd pierwszej instancji uznał, że zaskarżona decyzja, mimo częściowo błędnego uzasadnienia odpowiada prawu, a więc stwierdzone uchybienia nie mogły zostać jako mogące mieć istotny wpływ na wynik sprawy. Wyrok ten w całości dostępny jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl (CBOSA).

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Konsekwencje zmiany wykładni przepisów na niekorzyść podatnika – wyrok NSA
    • Co zrobić w przypadku „sztucznego” wszczęcia postępowania karnego skarbowego
    • Czy księgowi i biura rachunkowe odpowiedzą za błędy w rozliczeniach Polskiego Ładu – komunikat MF
    • USTAWA z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa Art./§ 121 233
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    23.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 października 2025 r., sygn. I FSK 2037/24
    Czytaj więcej
    22.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 października 2025 r., sygn. III FSK 837/25
    Czytaj więcej
    13.10.2025 Podatki
    Uchwała NSA z dnia 13 października 2025 r., sygn. II FPS 3/25
    Czytaj więcej
    09.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 9 października 2025 r., sygn. I FSK 1181/22
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 651/25
    Czytaj więcej
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 426/25
    Czytaj więcej
    08.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 877/24
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 589/25
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 847/24
    Czytaj więcej
    08.10.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 8 października 2025 r., sygn. III FSK 556/25
    Czytaj więcej
    30.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 września 2025 r., sygn. III FSK 353/25
    Czytaj więcej
    24.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 września 2025 r., sygn. I FSK 1187/22
    Czytaj więcej
    23.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 23 września 2025 r., sygn. III FSK 239/25
    Czytaj więcej
    19.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 19 września 2025 r., sygn. I FSK 891/22
    Czytaj więcej
    18.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 18 września 2025 r., sygn. I FSK 486/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 229/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 230/25
    Czytaj więcej
    12.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 września 2025 r., sygn. III FSK 204/25
    Czytaj więcej
    10.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 10 września 2025 r., sygn. I FSK 261/25
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I FSK 1277/25
    Czytaj więcej
    04.09.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 4 września 2025 r., sygn. I FSK 1362/22
    Czytaj więcej
    22.07.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2025 r., sygn. III FSK 70/25
    Czytaj więcej
    22.07.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2025 r., sygn. III FSK 68/25
    Czytaj więcej
    22.07.2025 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2025 r., sygn. III FSK 134/25
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.