04.12.2024 Obrót gospodarczy

Konsekwencje braku licencji przy przewozie okazjonalnym - Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2024 r., sygn. II GSK 1170/21

Wykonywanie zarobkowego przewozu osób bez wymaganej licencji stanowi naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym, za które przewidziana jest kara pieniężna, niezależnie od tego, czy czynności te wyczerpują znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu innych przepisów.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Korycińska Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Barbara Leszczyńska po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 stycznia 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 1864/20 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 1 lipca 2020 r. nr BP.501.994.2020.1277.WA7.5629 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. M. na rzecz Głównego Inspektora Transportu Drogowego kwotę 3600 (trzy tysiące sześćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I. Przedmiot kontroli kasacyjnej.

Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 1864/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. M.(skarżący, strona) na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD, organ odwoławczy, organ) z dnia 1 lipca 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym.

II. Stan sprawy wynikający z kontrolowanego wyroku.

W dniu 10 grudnia 2019 r. w Warszawie został zatrzymany do kontroli samochód osobowy marki Skoda Rapid o nr. rej. [...]. Kontrolowanym pojazdem kierował A. M., który jak ustalono wykonywał we własnym imieniu i na swoją rzecz krajowy transport drogowy - przewóz osób. Podczas kontroli stwierdzono, że skarżący przewoził zarobkowo jednego pasażera, który zamówił usługę przewozu za pośrednictwem aplikacji "B." i zapłacił za nią gotówką. Skarżący nie okazał do kontroli zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji na przewóz osób wydanych na jego rzecz, jak również nie dysponował licencją wydaną na rzecz podmiotu trzeciego. W związku z powyższym Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego (organ I instancji) stwierdził wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub bez wymaganej licencji, tj. zachowanie opisane w lp. 1.1. załącznika nr 3 do ustawy z dnia 6 września 2001 o transporcie drogowym (u.t.d.). Podczas kontroli ustalono także, że kontrolowany pojazd był przystosowany do przewozu 5 osób łącznie z kierowcą w związku z powyższym stwierdzono, że kierowca wykonywał usługę przewozu okazjonalnego samochodem niespełniającym kryterium konstrukcyjnego określonego w art. 18 ust. 4a u.t.d. (zachowanie opisane w lp. 2.11 załącznika nr 3 do u.t.d.), przy braku spełnienia przesłanek wyłączenia, o którym mowa w art. 18 ust. 4b u.t.d.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne