Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.861.2024.2.LS
Stawka ryczałtu dla świadczonych usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 9 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Działalność jako przeważająca sklasyfikowana jest w PKD pod symbolem 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.30 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada klasyfikacji GUS w tym zakresie. Jako dodatkowy kod PKD wskazano także 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, przy czym wniosek nie dotyczy tej działalności. Główna i podstawowa działalność Wnioskodawcy polega na przygotowywaniu wniosków o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców (sektor prywatny). Wnioskodawca doradza także swoim klientom, w którym konkursie/naborze mają szansę otrzymać środki UE ze swoim projektem oraz dopasowuje projekt do potrzeb danego konkursu.
W zakres czynności wchodzi przede wszystkim przygotowanie wniosku o dofinansowanie wraz z poprawkami wynikającymi z oceny formalnej i merytorycznej projektu. W ramach przygotowania wniosku wchodzi m.in. opis i przygotowanie biznesplanu, opinanie we wniosku prognoz finansowych, opis zadań i sposobu finansowania inwestycji, przedstawienia sytuacji finansowej aplikanta przed i po jej zakończeniu, pomoc przedsiębiorcy w przygotowaniu niezbędnych formularzy wchodzących w skład wniosku (jak np. oświadczenia MSP) i innych elementów wniosku. Czynności te są wykonywane w oparciu o przedstawione przez klienta dane i dokumenty jak np. dane organizacyjne, dotyczące wielkości jego produkcji, dane dotyczące wielkości jego sprzedaży obecnej i planowanej, jego procesy produkcyjne, schematy technologiczne, dokumenty związane z planowaną inwestycja (jak np. przygotowane przez klienta projekty budowalne, kosztorysy inwestorskie, pozwolenia, zezwolenia, oferty, harmonogram inwestycji, sposób finansowania), dokumenty dotyczące powiazań z innymi firmami, dokumenty finansowe (np. bilans, sprawozdania finansowe). Wnioskodawca przygotowując wnioski o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców kontaktuje się także z wykonawcami przedsiębiorcy, którzy przygotowali na jego rzecz wskazane powyżej dokumenty, które przedsiębiorca dołącza do wniosku (wymaganych przez konkretną instytucję lub program, jak np. z wykonawcami załączanych do wniosku kosztorysów inwestorskich, projektów budowlanych, dokumentów finansowych, księgowych – samemu zaś dokumentów tych nie przygotowuje). Dodatkowo, po uzyskaniu przez klienta dofinansowania zapewnia także wsparcie przy rozliczeniu projektu, poprzez uczestnictwo w kontrolach przeprowadzonych przez właściwe instytucje, a które mogą mieć miejsce zarówno przed wypłatą środków, jak i po ich wypłacie. Przedmiotem takiej umowy jest: - opracowanie w kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania danego programu/projektu finansowego ze środków UE w oparciu o formularz wyznaczony przez instytucję lub wymogi projektu; - opracowanie innych wymaganych załączników do projektu stanowiącego przedmiot wniosku, niezbędnych do ubiegania się a dofinansowanie (dotację), a także przygotowywanie ewentualnej dokumentacji w razie powstania potrzeby uzupełnienia wniosku lub jego zmiany w toku postępowania przed właściwą instytucją dla planowanego przedsięwzięcia, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami (np. formularze de minimis, oświadczenia MSP, wykaz majątku etc., za wyjątkiem jak wskazano dokumentów technicznych wykonywanych przez podmiotu trzecie jak np. kosztorysy inwestorskie, projekty budowlane, dokumenty finansowe i księgowe, dokumentacje techniczne inwestycji/urządzeń, akty notarialne itp.) Wynagrodzenie w ramach tej usługi określane jest przeważnie w stosunku procentowym jako premia za sukces płatna w sytuacji, gdy na dany wniosek instytucja organizująca konkurs przyzna dofinansowanie. Wynagrodzenie to najczęściej stanowi niewielki procent pozyskanego dofinansowania. Czasem zdarza się, że kwota premii jest od razu z góry ustalona i nie stanowi wartości procentowej. Wyjątkowo, przy mniejszych projektach, wynagrodzenie podstawowe może zostać ustalone za samo przygotowanie dokumentacji w postaci wniosku o dofinansowanie i załączników. To wynagrodzenie płatne jest po złożeniu wniosku niezależnie od wyniku konkursu. Wynagrodzenie stanowi stałą kwotę ustaloną z danym klientem. Powyższe usługi należy, w Pana ocenie, zaklasyfikować do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Wnioskodawca, jako przedsiębiorca w CEIDG jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W rezultacie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym przychody osiągane ze świadczenia ww. usług, Wnioskodawca opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Działalność Wnioskodawcy nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540). Nie są także spełnione warunki wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wymienionej wyżej ustawy. Wnioskodawca jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wypełnia także wymogi, o których mowa w art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym podatnik opodatkowany na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego prowadzi ewidencję przychodów, przechowuje ewidencję oraz dowody, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności albo w biurze rachunkowym, któremu zostało powierzone prowadzenie ewidencji, będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także, z uwagi na to, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, sporządza i przechowuje rejestry VAT oraz sporządzane na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty