Ocena bezczynności organu a rażące naruszenie prawa - Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. III OSK 1193/24
Przekroczenie ustawowych terminów załatwiania sprawy przez organ administracji publicznej nie jest samo w sobie wystarczające do stwierdzenia rażącego naruszenia prawa, jeśli opóźnienie wynikało z błędnej interpretacji przepisów, a działanie organu nie było celowe lub zamierzone.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M.Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 3 października 2023 r. sygn. akt II SAB/Bd 118/23 w sprawie ze skargi M.Z. na bezczynność Dyrektora Centrum S. "[...]" w T. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 3 października 2023 r., sygn. akt II SAB/Bd 118/23, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej "WSA w Bydgoszczy" lub Sąd I instancji), po rozpoznaniu sprawy ze skargi M.Z. (dalej "skarżący") na bezczynność Dyrektora Centrum S. "[...]" w T. (dalej "Dyrektor CSW" lub "organ") w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej: 1. stwierdził, że organ dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; 2. umorzył postępowanie w zakresie zobowiązania organu do udostępnienia skarżącemu informacji publicznej; 3. w pozostałej części skargę oddalił. 4. zasądził od Dyrektora Centrum S. "[...]" w T. na rzecz skarżącego 597 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Powyższy wyrok, od którego została złożona skarga kasacyjna, zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Pismem z dnia 21 marca 2023 r. pełnomocnik skarżącego zwrócił się do Dyrektora CSW o udzielenie informacji publicznej w postaci raportu komisji z Urzędu Miasta i Ministerstwa Kultury, kontrolujących działalność CSW w zakresie zarządzania tą instytucją przez wyżej wymienionego. Pełnomocnik dodał, że chodzi o raporty, na które Dyrektor CSW powołał się w opublikowanym w N. artykule dotyczącym zakupu do kolekcji CSW przez Dyrektora tej instytucji prac S.A. oraz raport kontroli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty