Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2024 r., sygn. II GSK 1315/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant asystent sędziego Paweł Cholewski po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 stycznia 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 1743/20 w sprawie ze skargi Ł. K. i B. N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 12 czerwca 2020 r. nr BP.702.587.2020.0328.BEPO.1449 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 7 stycznia 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 1743/20, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyniku rozpoznania skargi Ł. K. i B. N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 12 czerwca 2020 r., nr BP.702.587.2020.0328.BEPO.1449 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd bez uiszczenia opłaty elektronicznej: stwierdził nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 24 stycznia 2020 r.; zasądził od Głównego Inspektora Transportu Drogowego solidarnie na rzecz Ł. K. i B. N. 404 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 13 września 2019 r. zarejestrowano przejazdy pojazdu samochodowego o numerze rejestracyjnym [...] wraz z przyczepą o numerze rejestracyjnym [...] przez: urządzenie kontrolne o numerze identyfikacyjnym S07_0434,3_PEF_0 (1146) pod numerem ewidencyjnym ER 2019256342720114687E, o godz. 11:31:12, na odcinku drogi [...]; urządzenie kontrolne o numerze identyfikacyjnym S8_0009,0_PEF_0 (1222) pod numerem ewidencyjnym ER 2019256551470122258E, o godz. 17:19:07, na odcinku drogi [...].
Na podstawie informacji zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców ustalono, że dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego zespołu pojazdów przekraczała 3,5 tony, a właścicielem pojazdu samochodowego w chwili powstania naruszenia była spółka S. S. A. Na podstawie pisma właściciela pojazdu organ ustalił, że w dacie zdarzenia pojazd użytkowany był przez B. N. i Ł. K., wspólników spółki cywilnej L. sp. c. B. N. Ł. K.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty