18.10.2024

Wyrok NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. III OSK 4378/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant asystent sędziego Olga Libiszewska po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E.R. i T.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 7 października 2020 r., sygn. akt II SA/Łd 87/20 w sprawie ze skargi E.R. i T.R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 18 listopada 2019 r., nr SKO.4170.106-107.2019 w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia drzew oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 7 października 2020 r., sygn. akt II SA/Łd 87/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (dalej: Sąd I instancji, WSA) oddalił skargę E.R. i T.R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy, Kolegium, SKO) z 18 listopada 2019 r., nr SKO.4170.106-107.2019 w przedmiocie kary pieniężnej za usunięcie bez wymaganego zezwolenia drzew.

Z powyższym rozstrzygnięciem nie zgodzili się E.R. i T.R. (dalej: skarżący kasacyjnie) i w skardze kasacyjnej zarzucili zaskarżonemu wyrokowi:

I. naruszenie przepisów postępowania, które mogło mieć wpływ na wynik sprawy, tj.:

1. art. 151 p.p.s.a. w zw. z art. 133 § 1 p.p.s.a. w zw. z art. 7 i art. 77 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zm.; dalej: k.p.a.) w zw. z art. 88 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2017 r. do 21 kwietnia 2017 r.: Dz.U. z 2016 r., poz. 2134 ze zm.: Dz.U. z 2015 r., poz. 1936; Dz.U. z 2016 r., poz. 2249, poz. 2260; dalej: u.o.p.) w zw. z art. 83 ust. 1 pkt 1, art. 83f ust. 1 pkt 1-3 i 3b-15 u.o.p. w zw. z art. 83f ust. 1a u.o.p., poprzez oddalenie skargi, a to z uwagi na błędne uznanie przez WSA, że organy administracji prawidłowo ustaliły, że zachodziły przesłanki nałożenia kary pieniężnej na skarżących kasacyjnie, a to z uwagi na usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia na cele związane z działalnością gospodarczą, podczas gdy organy te nie zweryfikowały w jakimkolwiek stopniu, czy nie zachodziły inne niż wskazana w art. 83f ust. 1 pkt 3a u.o.p. przesłanki dopuszczalności usunięcia drzew z terenu nieruchomości bez zezwolenia, co stanowiło rażące naruszenie prawa w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. uzasadniające stwierdzenie nieważności decyzji SKO oraz poprzedzającej ją decyzji Prezydenta Miasta Łodzi (dalej: Prezydent, organ I instancji) w całości,

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne