28.08.2024 Obrót gospodarczy

Zdjęcia satelitarne jako dowód w postępowaniu administracyjnym - Wyrok NSA z dnia 28 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 1139/23

Za wiarygodny i wystarczający dowód w administracyjnym postępowaniu o przyznanie płatności bezpośrednich można uznać opinię biegłego sporządzoną na podstawie zobrazowań satelitarnych, o ile brak jest dowodu z kontroli na miejscu, a instytucja wykonująca ekspertyzę dysponuje odpowiednimi kompetencjami i niezależnością.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 28 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Bd 139/23 w sprawie ze skargi A. W. na decyzję Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu z dnia 20 stycznia 2023 r. nr BDSPB02-50/2023 w przedmiocie przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. W. na rzecz Dyrektora Kujawsko-Pomorskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej jako: WSA, Sąd I instancji) wyrokiem z 16 maja 2023 r. oddalił skargę A. W. (dalej jako: strona, skarżąca) na decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji

i Modernizacji Rolnictwa w Toruniu (dalej jako: organ II instancji, Dyrektor ARiMR, ARiMR) w przedmiocie przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:

Kierownik Biura Powiatowego ARiMR w Aleksandrowie Kujawskim wydał

18 grudnia 2019 r. decyzję w sprawie przyznania stronie płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2018. W uzasadnieniu organ wskazał, że wnioskodawczyni nie utrzymała powierzchni obszarów proekologicznych w swoim gospodarstwie na poziomie minimum 5% powierzchni gruntów ornych, co zostało ustalone w wyniku kontroli na miejscu. W związku z tym obszar zatwierdzony do płatności za zazielenienie (59,78 ha) został zmniejszony o 24,458 ha, co stanowi dziesięciokrotność brakującego obszaru proekologicznego (obszar proekologiczny winien być utrzymany na powierzchni co najmniej 2,96 ha). Powierzchnia kwalifikująca się do przyznania płatności za zazielenienie wyniosła zatem 35,32 ha. Początkowa kwota płatności za zazielenienie wyniosła 10 885,53 zł i została pomniejszona o kwotę kary administracyjnej w wysokości 4 605,75 zł. Skarżącej przyznano również kwotę z tytułu zwrotu dyscypliny finansowej w wysokości 629,09 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty