Wyrok NSA z dnia 10 października 2024 r., sygn. III OSK 705/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Pocztarek sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz po rozpoznaniu w dniu 10 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 17 sierpnia 2022 r. sygn. akt II SA/Bd 631/22 w sprawie ze skargi J.K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 9 maja 2022 r. nr DSE3-K1082-D18182-27/22 w przedmiocie potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 17 sierpnia
2022 r., sygn. akt II SA/Bd 631/22, wydanym po rozpoznaniu sprawy J. K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w Warszawie z 9 maja 2022 r. nr DSE3-K1082-D18182-27/22 w przedmiocie potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329 ze zm.) dalej "p.p.s.a.", oddalił skargę.
W uzasadnieniu Sąd I instancji podał, że przedmiotem kontroli sądowej była ww. decyzja Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych w Warszawie z 9 maja 2022 r., utrzymująca w mocy decyzję własną z 1 września 2021 r., nr DSE2-K1063-D18182-5D/21 odmawiającą stronie skarżącej potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej czy osoby represjonowanej z powodów politycznych. Sąd I instancji wyjaśnił, że materialnoprawną podstawę zaskarżonej decyzji stanowiły przepisy ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1255 ze zm.), dalej jako "ustawa". Ustawa ta reguluje m.in. zasady nabywania statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Definicja legalna działacza opozycji antykomunistycznej zamieszczona jest w art. 2 ust. 1 ustawy a definicja legalna osoby represjonowanej z powodów politycznych, zawartą w art. 3 powołanej ustawy. Natomiast przesłanki, wedle których danej osobie przysługuje status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych wskazano w art. 4 ustawy. W ocenie WSA w Bydgoszczy, kwestią kluczową jest, czy w świetle zgromadzonego materiału dowodowego w tym postępowaniu skarżąca spełniła ustawowe przesłanki dla wnioskowanego przez siebie potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty