Naczelny Sąd Administracyjny uchyla wyrok WSA w sprawie dostępu do informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 18 października 2024 r., sygn. III OSK 708/23
Informacje dotyczące przymusowej restrukturyzacji banków mogą podlegać tajemnicy zawodowej, a ich ujawnienie może być ograniczone, jednak sądy administracyjne powinny w pełni zweryfikować podstawy takich ograniczeń poprzez dostęp do kompletnej dokumentacji i pełną kontrolę sądową decyzji organu.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 18 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 1451/22 w sprawie ze skargi M. J. na decyzję Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 28 czerwca 2022 r., nr BZ.0133.7.2022 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Bankowego Funduszu Gwarancyjnego na rzecz M. J. kwotę 100 (słownie: sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 grudnia 2022 r., sygn. akt II SA/Wa 1451/22 oddalił skargę M. J. (dalej także jako: skarżąca) na decyzję Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (dalej także jako: organ lub Fundusz) z dnia 28 czerwca 2022 r., nr BZ.0133.7.2022 o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Pismem z dnia 20 maja 2022 r., w związku z opublikowanym w dniu 29 kwietnia 2022 r. sprawozdaniem finansowym G. S.A. z siedzibą w Warszawie (dalej także jako: Bank), w którym potwierdzono przesłanki zagrożenia upadłością, o których mowa w art. 101 ust. 3 ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, a Bank poinformował o powyższych przesłankach Komisję Nadzoru Finansowego w dniu 18 lutego 2022 r., skarżąca zwróciła się do organu o udostępnienie informacji czy w związku z powyższą informacją Fundusz podejmuje wobec Banku jakiekolwiek czynności, a jeśli tak to jakie i kiedy zostały one podjęte. Skarżąca wskazała, że w szczególności wnosi o udzielenie informacji czy czynności te mogą skutkować przymusową restrukturyzacją Banku, a jeżeli tak to kiedy może to nastąpić. Skarżąca zaznaczyła, że prowadzi postępowania sądowe na rzecz konsumentów przeciwko Bankowi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty