16.10.2024

Postanowienie NSA z dnia 16 października 2024 r., sygn. II OZ 552/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień po rozpoznaniu w dniu 16 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej zażalenia A. F. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Gd 154/23 o oddaleniu wniosku o wyłączenie sędziego WSA Diany Trzcińskiej, sędziego WSA Krzysztofa Kaszubowskiego oraz asesora WSA Wojciecha Wycichowskiego od orzekania w sprawie ze skargi A. F. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia 21 czerwca 2022 r., nr L/394/2022 w przedmiocie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: oddalić zażalenie.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku postanowieniem z 17 kwietnia 2024 r., sygn. akt II SA/Gd 154/23 oddalił wniosek A. F. (dalej: skarżący, strona) o wyłączenie sędziego WSA Diany Trzcińskiej, sędziego WSA Krzysztofa Kaszubowskiego oraz asesora WSA Wojciecha Wycichowskiego od orzekania w niniejszej sprawie.

Sąd wskazał, że skarżący w dniu 19 marca 2024 r. złożył wniosek o wyłączenie wskazanych powyżej sędziów oraz asesora od orzekania w jego sprawie ze skargi na uchwałę Rady Gminy C. z 21 czerwca 2022 r., nr L/394/2022 w przedmiocie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [...] w gminie C.. Uzasadniając wniosek o wyłączenie skarżący podniósł, że w świetle wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Wielkiej Izby) z 19 listopada 2019 r. (nr C 585/18, C 624/18, C 625/18) oraz uchwały pełnego składu Sądu Najwyższego z 23 stycznia 2020 r. (BSA I-4110-1/20) zachodzą wątpliwości co do bezstronności i niezależności wskazanych sędziów oraz asesora, gdyż osoby te znajdują się na liście tzw. neo-sędziów. Wyrok wydany przez nieprawidłowo powołanych sędziów może być zatem uznany za nieważny z mocy prawa, co może narazić Skarb Państwa na nieuzasadnione koszty. Ponadto skarżący wskazał, że za zasadnością wniosku przemawia też okoliczność, iż nie udzielono mu odpowiedzi na jego wniosek z 3 października 2023 r. w kwestii podjęcia przez Sąd z urzędu kroków prawnych wobec Wójta Gminy C., który mógł się dopuścić przestępstw poświadczenia nieprawdy w dokumentach wysłanych do Sądu w tej sprawie. Dodatkowo skarżący podał, że podczas przeglądania akt sprawy w dniu 15 marca 2024 r. trafił na luźny dokument, pt. "zarządzenie" - oznaczony datą 14 stycznia 2024 r., bez numeracji porządkowej akt, podpisany podpisem nieczytelnym, a zatem zachodzi podejrzenie, że dokument ten został sporządzony nieprawidłowo, z datą wsteczną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty