Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606715)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    23.10.2024

    Brak podstaw do zmiany wysokości dotacji dla szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. I GSK 1415/23

    Wysokość dotacji oświatowej dla niepublicznych szkół ogólnokształcących dla dorosłych musi być zgodna z kwotą przewidzianą w subwencji ogólnej określonej przez obowiązujące przepisy, a państwowy obowiązek wsparcia edukacji niepublicznej jest ograniczony przepisami ustawowymi i nie ma wsparcia w obowiązku konstytucyjnym dofinansowania na poziomie zbliżonym do placówek publicznych.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 5 lipca 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 149/23 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w L. na czynność Prezydenta Miasta Sosnowca w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od C. Sp. z o.o. w L. na rzecz Prezydenta Miasta Sosnowca 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. .

    Uzasadnienie

    Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 5 lipca 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 149/23 oddalił skargę sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. w L. (dalej "skarżąca") na czynność Prezydenta Miasta Sosnowca w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej.

    Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

    Organ dotujący przekazał na rachunek bankowy skarżącej dotację oświatową za styczeń 2023 r., gdzie stawka na słuchacza Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych wynosi 2,66 zł.

    Skarżąca zaskarżyła tę czynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 5 lipca 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 149/23 ją oddalił. Sąd I instancji stwierdził, że zaskarżona czynność nie narusza prawa. Podkreślił, że warunki i sposób przekazania dotacji określa art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych z dnia 27 października 2017 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 roku, poz. 2028 z późn. zm.), dalej "u.f.z.o." Przepis ten nie pozwala na jakąkolwiek dowolność czy uznaniowość w zakresie obliczania i ustalania kwoty dotacji. Z przepisu tego wprost wynika, że wysokość stawki dotacji na słuchacza w niepublicznym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych w zaocznym systemie kształcenia jest równa kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego w danym roku. Natomiast, subwencja oświatowa dzielona jest na jednostki samorządu terytorialnego na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2820 ze zm.) dalej "rozporządzenie MEiN". W ocenie Sądu I instancji organ w kwestii stawki dotacji nie miał swobody administracyjnej. Powszechnie obowiązujące przepisy prawa zobowiązują organ do ustalenia stawki właśnie w oparciu o kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej, zaś przepisy Konstytucji RP znajdują swoją konkretyzację w aktach prawnych niższego rzędu, w sprawie - w art. 26 ust. 2 u.f.z.o. oraz w rozporządzeniu MEiN. Skoro więc ustawodawca przyjął powszechnie obowiązujące przepisy prawa, nakazując w sposób odmienny niż dotychczas wyliczać w 2023 roku dotację na słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, to organ działający na podstawie i w granicach przepisów prawa nie może działać w sposób dowolny, a tym bardziej pomijać treść bezwzględnie obowiązujących przepisów.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    23.10.2024
    Zasady obliczania dotacji oświatowej dla szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. I GSK 1414/23
    Czytaj więcej
    12.07.2023
    Skutki stwierdzenia nieważności uchwały przed uprawomocnieniem wyroku w kontekście naruszenia dyscypliny finansów publicznych - Wyrok NSA z dnia 12 lipca 2023 r., sygn. I GSK 1537/19
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.