Zasady obliczania dotacji oświatowej dla szkół niepublicznych - Wyrok NSA z dnia 23 października 2024 r., sygn. I GSK 1414/23
Ustalanie wysokości dotacji na słuchacza w szkole niepublicznej musi opierać się na jasno określonych przepisach prawa, a zmiany w wysokości subwencji nie mogą być uważane za naruszenie konstytucyjnego prawa do powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Bogdan Fischer (spr.) po rozpoznaniu w dniu 23 października 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 czerwca 2023 r. sygn. akt III SA/Gl 192/23 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w L. na czynność Prezydenta Miasta Tychy w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 192/23 r. sprawy ze skargi oddalił skargę sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. w L. (dalej "skarżąca") na czynność Prezydenta Miasta Tychy w przedmiocie ustalenia wysokości należnej dotacji oświatowej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Organ dotujący przekazał na rachunek bankowy skarżącej dotację oświatową na słuchaczy L. za styczeń 2023 r. Skarżąca zaskarżyła tę czynność do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 7 czerwca 2023 r., sygn. akt III SA/Gl 192/23 ją oddalił. Sąd I instancji stwierdził, że zaskarżona czynność nie narusza prawa. Podkreślił, że warunki i sposób przekazania dotacji określa art. 26 ust. 2 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych z dnia 27 października 2017 roku (Dz. U. z 2022 roku, poz. 2028 z późn. zm), dalej "u.f.z.o." Przepis ten nie pozwala na jakąkolwiek dowolność czy uznaniowość w zakresie obliczania i ustalania kwoty dotacji. Z przepisu tego wprost wynika, że wysokość stawki dotacji na słuchacza w niepublicznym liceum ogólnokształcącym dla dorosłych w zaocznym systemie kształcenia jest równa kwocie przewidzianej na takiego ucznia w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego w danym roku. Natomiast, subwencja oświatowa dzielona jest na jednostki samorządu terytorialnego na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2820 z późn. zm.) dalej "rozporządzenie MEiN". W ocenie Sądu I instancji organ w kwestii stawki dotacji nie miał swobody administracyjnej. Powszechnie obowiązujące przepisy prawa zobowiązują organ do ustalenia stawki właśnie w oparciu o kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej, zaś przepisy Konstytucji RP znajdują swoją konkretyzację w aktach prawnych niższego rzędu, w sprawie - w art. 26 ust. 2 u.f.z.o. oraz w rozporządzeniu. Skoro więc ustawodawca przyjął powszechnie obowiązujące przepisy prawa, nakazując w sposób odmienny niż dotychczas wyliczać w 2023 roku dotację na słuchaczy niepublicznych liceów ogólnokształcących dla dorosłych kształcących w formie zaocznej, to organ działający na podstawie i w granicach przepisów prawa nie może działać w sposób dowolny, a tym bardziej pomijać treść bezwzględnie obowiązujących przepisów. Podkreślił, iż obowiązująca stawka na słuchacza liceum ogólnokształcącego dla dorosłych w systemie zaocznym w roku 2023, która wynika z rozporządzenia, obowiązuje zarówno szkoły publiczne jak i niepubliczne. Tym samym, nie ma żadnej formy nierównego traktowania między szkołami, jak wskazuje to skarżąca.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty