Wyrok NSA z dnia 20 września 2024 r., sygn. I OSK 2001/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka Protokolant: Starszy asystent sędziego Artur Dral po rozpoznaniu w dniu 20 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Rodziny i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 161/22 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2021 r. nr DSZ-V.5321.1.942.2021.AC w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2022 r., sygn. akt I SA/Wa 161/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: Sąd I instancji) w sprawie ze skargi A. M. (dalej: Skarżąca) na decyzję Ministra Rodziny i Polityki Społecznej (dalej: Minister) z 11 października 2021 r. nr DSZ-V.5321.1.942.2021.AC w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego orzekł o: uchyleniu zaskarżonej decyzję oraz decyzji Wojewody Małopolskiego z 25 sierpnia 2021 r. nr WP-XV.9950.7.15669.2021 (pkt 1 sentencji wyroku); zasądzeniu od Ministra Rodziny i Polityki Społecznej na rzecz skarżącej A. M. kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Zaskarżoną do Sądu decyzją Minister utrzymał w mocy decyzję Wojewody Małopolskiego z 25 sierpnia 2021 r. nr WP-XV.9950.7.15669.2021, o odmowie przyznania Skarżącej od 1 czerwca 2021 r. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawnym mężem M. M. (dalej: mąż).
W uzasadnieniu Minister stwierdził, że nie spełniono kryterium wynikającego z ustawy o świadczeniach rodzinnych, uprawniającego do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, gdyż jak wynika z orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności z 12 listopada 2020 r. niepełnosprawność męża Skarżącej powstała w 34. roku życia, a nie jak wymaga tego przepis art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm., dalej: "u.ś.r.", "ustawa o świadczeniach rodzinnych") – nie później niż do ukończenia 18. roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia. W ocenie Ministra, powyższa okoliczność uzasadnia odmowę prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w przedmiotowej sprawie, gdyż niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała po 25 roku życia. Wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13, wprawdzie stwierdzono, że art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji, jednak skutkiem tego wyroku nie było uchylenie ani zmiana dotychczasowego przepisu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty