Wyrok NSA z dnia 3 września 2024 r., sygn. II GSK 336/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) Sędzia del. WSA Henryka Lewandowska - Kuraszkiewicz Protokolant asystent sędziego Małgorzata Krawiec po rozpoznaniu w dniu 3 września 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Krzysztofa Stankiewicza od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 9 grudnia 2021 r. sygn. akt I SA/Sz 838/21 w sprawie ze skargi K. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 6 października 2021 r. nr 3201-IOA.4246.9.2021.7 w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach poza kasynem gry 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie 5.400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I. Przedmiot kontroli kasacyjnej.
Wyrokiem z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. akt I SA/Sz 838/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę K. S. (strona, skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 6 października 2021 r. w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automatach.
II. Stan sprawy wynikający z kontrolowanego wyroku.
W dniu 17 listopada 2017 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie wraz z funkcjonariuszem Policji, działając w trybie przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (k.p.k.), przeprowadzili czynności procesowe w lokalu [...] w K. przy ul. [...], które skutkowały ujawnieniem 4 automatów, w tym automatów Nevada Games bez numeru i Apex nr A-7. W lokalu zastano 2 osoby, które prowadziły gry na automatach. Funkcjonariusz celno-skarbowy przeprowadził eksperyment procesowy z odtworzenia gier na automatach Nevada Games bez numeru i Apex nr A-7 w celu potwierdzenia czy ujawnione automaty mogły służyć do urządzania na nich gier definiowanych w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (u.g.h.). Wynik tego eksperymentu potwierdził, że na urządzeniach były przeprowadzane gry na automatach, o których mowa w art. 2 ust. 3 i 4 u.g.h., tj. zawierały element losowości, wygranymi były rzeczy (punkty kredytowe na przedłużenie gry lub rozpoczęcie nowej) oraz pieniądze i były to urządzenia elektroniczne. Na pozostałych 2 automatach nie przeprowadzono eksperymentu, gdyż jeden z automatów nie przyjmował banknotów ani monet, zaś drugiego z automatów, mimo podłączenia do prądu nie udało się uruchomić. Funkcjonariuszom, nie okazano koncesji na prowadzenie kasyna gry. Lokal nie posiadał także statusu salonu gier na automatach. Przedmiotowe automaty zatrzymano jako dowody rzeczowe w sprawie. Dokumenty związane z przeprowadzonymi czynnościami procesowymi zostały następnie przekazane do komórki dochodzeniowo-śledczej organu I instancji celem prowadzenia postępowania karnego skarbowego w trybie art. 107 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodek karny skarbowy (k.k.s.) oraz do komórki postępowania administracyjnego tego Urzędu, celem prowadzenia postępowania w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie przepisów u.g.h. Postanowieniem z dnia 14 września 2020 r., organ I instancji wszczął wobec strony, postępowanie administracyjne w trybie przepisów ustawy o grach hazardowych, w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej. Następnie postanowieniem z tego samego dnia włączono do postępowania administracyjnego, między innymi dokumenty zgromadzone w ramach czynności procesowych i sprawy karnej skarbowej, w tym protokół z przesłuchania skarżącego, w którym oświadczył, że zatrzymane automaty są jego własnością.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty