Wyrok NSA z dnia 6 sierpnia 2024 r., sygn. II GSK 423/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 6 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 listopada 2023 r. sygn. akt III SA/Wr 533/22 w sprawie ze skargi Z.J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 15 kwietnia 2022 r. nr 0201-IGC.48.13.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu; 2. zasądza od Z.J. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu kwotę 3000 (słownie: trzy tysiące) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 9 listopada 2023 r. sygn. akt III SA/Wr 533/22, po rozpoznaniu skargi Z.J. (dalej: skarżący), uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (dalej: Dyrektor IAS, organ odwoławczy) z 15 kwietnia 2022 r. i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu (dalej: NUCS, organ pierwszej instancji) z 28 lutego 2020 r. w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi oraz orzekł o zwrocie kosztów postępowania sądowego na rzecz skarżącego.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Przeprowadzona 20 lutego 2018 r. w Wałbrzychu kontrola przewozu drogowego dokonywanego samochodem ciężarowym o numerze rejestracyjnym CB 599GX, którym skarżący jako przewoźnik realizował przewóz oleju napędowego (UN1202) oraz paliwa silnikowego (UN1203) objętych pozycją CN2710 w ilości odpowiednio 8000 litrów i 2000 litrów, wykazała rozbieżności pomiędzy ilością paliwa wskazaną w zgłoszeniu SENT nr 20180219009392 a rzeczywistą ilością przewożonego towaru. Rzeczywista ilość oleju napędowego przewożonego w cysternie wynosiła bowiem 10 392 litrów, a więc o 2392 l litrów więcej niż wskazano w zgłoszeniu SENT.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty