16.07.2024

Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2024 r., sygn. II OSK 1603/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Magdalena Dobek - Rak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej G. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Gl 1229/20 w sprawie ze skargi G.w W. na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 5 sierpnia 2020 r., WINB.WOA.7722.108.2020.KC w przedmiocie zarzutów w postępowaniu egzekucyjnym obowiązku doprowadzenia budynku do stanu pierwotnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z 15 marca 2023 r., w sprawie o sygn. akt II SA/Gl 1229/20, oddalił skargę G. w W. na postanowienie Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 5 sierpnia 2020 r., nr WINB.WOA.7722.108.2020.KC, utrzymujące w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Jastrzębie-Zdrój, nr 30/2020, którym na podstawie art. 34 § 1 i 2 w zw. z art. 33 § 1 pkt 2 i 10 oraz art. 17 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1438), zwanej dalej u.p.e.a., za nieuzasadnione uznano zgłoszone w postępowaniu egzekucyjnym zarzuty: braku wymagalności obowiązku nałożonego na Spółdzielnię decyzją Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 8 października 2019 r. doprowadzenia do stanu poprzedniego budynku mieszkalnego wielorodzinnego zlokalizowanego na działce nr [...] położonej przy ul. [...] w J., braku wykonalności tego obowiązku oraz braku wskazania w tytule wykonawczym konkretnego środka egzekucyjnego, jaki ma być zastosowany.

W skardze kasacyjnej G. w W., zaskarżając wyrok Sądu pierwszej instancji w całości, zarzuciła naruszenie przepisu art. 33 § 1 pkt 2 i 5 u.p.e.a. w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tj. w brzmieniu obowiązującym w dniu 12 lutego 2020 r., poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie polegające na błędnym uznaniu, iż obowiązek nałożony na skarżącą mocą decyzji Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 8 października 2019 r. był wymagalny i wykonalny w dacie wszczęcia postępowania egzekucyjnego przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla miasta Jastrzębie-Zdrój, a także, iż organ egzekucyjny prawidłowo wskazał środek egzekucyjny, jaki powinien być zastosowany, przez co nie zaistniały przesłanki do uwzględnienia zarzutów skarżącej złożonych w toku postępowania egzekucyjnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty