12.09.2023

Wyrok NSA z dnia 12 września 2023 r., sygn. II OSK 3054/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędziowie Sędzia NSA Leszek Kiermaszek (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Antas Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Muszyński po rozpoznaniu w dniu 12 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lipca 2020 r. sygn. akt VII SA/Wa 1838/19 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 12 czerwca 2019 r. nr 17/2019 w przedmiocie nakazu wykonania obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 9 lipca 2020 r., sygn. akt VII SA/Wa 1838/19 oddalił skargę [...] sp. z o.o. w W. (dalej określanej jako spółka) na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 12 czerwca 2019 r., nr 17/2019 w przedmiocie nakazu wykonania obowiązków z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach stanu faktycznego i prawnego sprawy.

Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej m.st. Warszawy decyzją z dnia 12 kwietnia 2019 r., znak MZ.5582.2217-2.779.2180.3091.2019.PKi nakazał spółce, w terminie do dnia 31 sierpnia 2019 r., dokonać udokumentowanego przeglądu oraz czynności konserwacyjnych instalacji awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego z uwzględnieniem wykonania pomiarów natężenia oświetlenia, potwierdzających jej pełną sprawność techniczną i funkcjonalną w budynku [...] przy ul. [...] w [...].

Na skutek odwołania spółki Mazowiecki Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej wskazaną na wstępie decyzją z dnia 12 czerwca 2019 r., utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie.

W motywach decyzji powołał się na treść protokołu z przeprowadzonych w dniu 27 lutego 2019 r. czynności kontrolno-rozpoznawczych podkreślając, że został podpisany przez spółkę bez zastrzeżeń. Wynika z niego, że przeglądy techniczne pomiarów natężenia awaryjnego oświetlenia ewakuacyjnego nie były prowadzone w czasookresach wynikających z § 3 ust. 2 i 3 oraz § 4 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719, obecnie Dz. U. z 2023 r. poz. 822; dalej zwanego rozporządzeniem) m.in. w zakresie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych. Tymczasem to na obecnie zarządzającym budynkiem ciąży obowiązek realizacji wymogów ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 620, ze zm., obecnie Dz. U. z 2022 r. poz. 2057, ze zm.; dalej zwanej ustawą).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne