10.06.2024 Podatki

Fałszywe faktury a prawo do odliczenia VAT - Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2024 r., sygn. I FSK 30/24

Uczestnictwo w karuzeli podatkowej wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, jeśli podatnik nie wykaże należytej staranności w postaci weryfikacji kontrahentów i transakcji zgodnie z zasadą dobrej wiary.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Golec, Sędzia NSA Hieronim Sęk (spr.), Sędzia WSA (del.) Włodzimierz Gurba, Protokolant Jan Żołądź, po rozpoznaniu w dniu 27 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "M." sp. z o.o. z siedzibą w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 września 2023 r. sygn. akt I SA/Sz 838/22 w sprawie ze skargi "M." sp. z o.o. z siedzibą w S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie z dnia 23 września 2022 r. nr 3201-IOV2-4103.4.2022.24; IOV2.38.4103.5.2022.A w przedmiocie podatku od towarów i usług za styczeń 2014 r.: 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od "M." sp. z o.o. z siedzibą w S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie kwotę 25.000 (dwadzieścia pięć tysięcy) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Przedmiot skargi kasacyjnej i podmiot ją wnoszący.

1.1. M. sp. z o.o. z siedzibą w S. (dalej: Spółka lub Skarżąca) skargą kasacyjną z dnia 7 listopada 2023 r. zaskarżyła w całości wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 września 2023 r., sygn. akt I SA/Sz 838/22.

1.2. Wyrokiem tym Sąd, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634, z późn. zm.; dalej P.p.s.a.), oddalił skargę Spółki na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie (dalej: Dyrektor IAS) z dnia 23 września 2022 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za styczeń 2014 r.

1.3. W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji, na tle ustaleń organów podatkowych, wskazał w szczególności, że: - w badanym okresie Spółka prowadziła działalność gospodarczą w zakresie m.in. najmu nieruchomości oraz handlu hurtowego sprzętem elektronicznym (telefonami komórkowymi); - w toku kontroli podatkowej stwierdzono, że Spółka: 1) zawyżyła podatek naliczony z tytułu zakupu telefonów komórkowych zawarty w fakturach niepotwierdzających rzeczywistych transakcji wystawionych przez 5 podmiotów [...] oraz z tytułu zakupu usług zawarty w fakturach wystawionych przez 2 podmioty [D. sp. z o.o. w W. w zakresie magazynowania/logistyki oraz C. w zakresie pośrednictwa/doradztwa], 2) zawyżyła podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT) w związku z wystawieniem faktur niepotwierdzających rzeczywistych transakcji mających dokumentować sprzedaż telefonów 5 podmiotom [...], 3) zawyżyła podatek należny w związku z wystawieniem faktury na rzecz C. mającej dokumentować krajową sprzedaż 500 szt. telefonów, co rodziło obowiązek zapłaty podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.; dalej: u.p.t.u.); - na podstawie takich ustaleń Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie (dalej: Naczelnik US) decyzją z dnia 29 grudnia 2021 r. określił Spółce w podatku VAT za styczeń 2014 r. nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy oraz kwotę podatku do zapłaty na podstawie art. 108 ust. 1 u.p.t.u.; - Dyrektor IAS (jako organ drugiej instancji) przyjął, że Spółka nieprawidłowo deklarowała podatek naliczony, należny oraz WDT, związane z obrotem telefonami; - w badanej sprawie zidentyfikowano proceder tzw. transakcji karuzelowych, których przedmiotem były telefony komórkowe, a które to transakcje z perspektywy podatku VAT nie zostały dokonane; - Spółka pełniła rolę "brokera" w karuzeli podatkowej i realizowała ją z pełną świadomością, nie zweryfikowała swoich kontrahentów, poza sprawdzeniem ich zarejestrowania w VAT i niezalegania w podatkach; - zobowiązanie podatkowe za wskazany okres rozliczeniowy nie przedawniło się z upływem 2018 r. z uwagi na wszczęte w dniu 10 grudnia 2015 r. śledztwo w sprawie o popełnienie przestępstw skarbowych, co spowodowało zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, o czym Spółka została zawiadomiona pismem z dnia 26 września 2018 r. - kwestię tę zbadano biorąc pod uwagę uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 maja 2021 r., sygn. I FPS 1/21; - moment wszczęcia postępowania przygotowawczego (na ponad 4 lata przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego) wykluczał ewentualny zarzut instrumentalnego charakteru tej czynności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne