13.08.2024 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2024 r., sygn. I GSK 779/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia del. NSA Jacek Surmacz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 kwietnia 2023 r. sygn. akt III SA/Łd 891/20 w sprawie ze skargi M. W. na decyzję Dyrektora Łódzkiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Łodzi z dnia [...] sierpnia 2020 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności rolnośrodowiskowych 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. W. na rzecz Dyrektora Łódzkiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Łodzi kwotę 5.400 (pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi (dalej: "WSA") wyrokiem z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. akt III SA/Łd 891/20, oddalił skargę M. W. (dalej: "skarżący") na decyzję Dyrektora Łódzkiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Łodzi (dalej: "organ") z dnia [...] sierpnia 2020 r., nr [...] w przedmiocie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności z tytułu Programu Rolnośrodowiskowego.

WSA wskazał, że w rozpoznawanej sprawie kwestia nieprawidłowości stwierdzonych w realizacji przez beneficjenta zobowiązania rolnośrodowiskowego w roku 2013 była przedmiotem decyzji organu pierwszej instancji z [...] maja 2018 r. nr [...], która została utrzymana w mocy przez organ decyzją z [...] grudnia 2019 r. nr [...]. Ustalenia będące podstawą faktyczną wydania tej decyzji stały się wiążące w niniejszej sprawie.

WSA uznał, że w sprawie nie nastąpił upływ terminu przedawnienia obowiązku zwrotu płatności rolnośrodowiskowej za lata 2010-2012. Nieprawidłowość ustała w dniu, w którym skarżący przestał czerpać korzyści, tj. otrzymywać płatności za lata 2010-2012. Ostania wypłata płatności rolnośrodowiskowej za 2012 rok na konto skarżącego miała miejsce w dniu 16 stycznia 2013 r. i powiązana była ze złożeniem przez stronę nieprawidłowego wniosku o przyznanie płatności rolnośrodowiskowej, a zatem od tej daty należy liczyć czteroletni termin przedawnienia, o którym mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE, EURATOM) nr 2988/95, który upływałby 16 stycznia 2017 r., a maksymalny 8 letni termin - 16 stycznia 2021 r. Przerwanie okresu przedawnienia w niniejszej sprawie nastąpiło zaś w dniu 4 marca 2014 r., tj. w dniu doręczenia skarżącemu zawiadomienia o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia kwoty nienależnie pobranych płatności rolnośrodowiskowych za lata 2010-2012 i od tej daty okres przedawnienia rozpoczął swój bieg na nowo. Upływ terminu przedawnienia z uwzględnieniem tylko ww. przerwy, nastąpiłby zatem w dniu 4 marca 2018 r. Wydanie przez organ pierwszej instancji decyzji nr [...] w dniu [...] kwietnia 2017 r. o ustaleniu kwoty nienależnie pobranych płatności z tytułu programu rolnośrodowiskowego za lata 2010-2012 i jej doręczenie (18 maja 2017 r.) nastąpiło zatem przed upływem 4-letniego terminu przedawnienia, a ponadto po raz kolejny spowodowało przerwanie biegu terminu przedawnienia. Maksymalny 8- letni termin przedawnienia upływałby jednak w każdym przypadku 16 stycznia 2021 r., a zatem zaskarżona decyzja nr [...] z [...] sierpnia 2020 r. mieści się w tym terminie, jak również w terminie 4- letnim, biegnącym od kolejnego przerwania biegu terminu przedawnienia, tj. 18 maja 2017 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp