Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 2024 r., sygn. II OSK 2507/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 26 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej X sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 maja 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 69/21 w sprawie ze skargi X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 21 października 2020 r. znak: [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, wyrokiem z 28 maja 2021 r., VII SA/Wa 69/21, oddalił skargę X sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 21 października 2020 r., znak: [...] w przedmiocie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy.
Zaskarżonym postanowieniem Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), na podstawie art. 60 ust. 1 w zw. z art. 53 ust. 4 pkt 9 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r. poz. 293 ze zm.- dalej u.p.z.p.) i art. 106 § 5 k.p.a., po rozpatrzeniu wniosku Wójta Gminy [...] - odmówił uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla hali napraw i serwisu mechanicznych podzespołów maszyn i urządzeń z zapleczem magazynowo - socjalnym, łącznika budynku produkcyjno - magazynowy z ww. halą z infrastrukturą techniczną (dz. nr [...] i [...] obr. [...], gm. [...]) przy pasa drogi krajowej nr [...] (ul. [...]). Organ podkreślił, że inwestycja nie może naruszać przepisów ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020r. poz. 470 ze zm.- dalej: u.d.p.) i rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016r. poz. 124 ze zm., dalej: r.s.w.t.). Następnie wskazał, że zgodnie z art. 35 ust. 3 u.d.p. zmianę zagospodarowania terenu przyległego do pasa drogowego, w szczególności polegającą na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, zarządca drogi uzgadnia w zakresie możliwości włączenia do drogi ruchu drogowego spowodowanego tą zmianą. Drogę nr [...] na tym odcinku, zarządzeniem GDDKiA nr [...] z 2 marca 2020 r., zaliczono do dróg głównych ruchu przyśpieszonego (GP). Organ wskazał - powołując się na orzecznictwo - że zarząd dróg jest wyspecjalizowanym organem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo dróg publicznych, a zatem posiada z urzędu stosowne informacje. Uzyskanie opinii biegłego nie jest zatem obligatoryjne w zakresie eliminacji potencjalnych zagrożeń na drodze publicznej, stąd uwzględnienie każdej informacji podlega ocenie organu. Zarządca drogi zadziała prewencyjnie, w celu eliminacji potencjalnych skutków.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty