04.09.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.565.2024.1.LS

Stawka ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu dla przychodu z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.00.19.0 „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest lekarzem weterynarii. Prowadzi własną działalność gospodarczą. Zainteresowany nie jest podatnikiem podatku VAT. Od początku 2023 r. wnioskodawca świadczy usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii. Zakres zadań oraz organizację inspekcji określa ustawa z 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2015 r. poz. 1482 ze zm.). Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych i organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, dlatego wyznacza lekarzy weterynarii na czas określony do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (wyznaczeni lekarze weterynarii nie są pracownikami Inspekcji), jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt. 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Umowy te zawierane są co roku na okres jednego roku. Zakres wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę na rzecz Inspekcji obejmuje nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych. Wykonywanie ww. czynności odbywać się będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie. Powiatowy lekarz weterynarii zawiera z Wnioskodawcą umowę na czas określony. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. W umowie: Zleceniodawcą jest Powiatowy Lekarz Weterynarii, Zleceniobiorcą - wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Umowa zostaje zawarta w następstwie decyzji administracyjnej. Miejsce, sposób, terminy i szczegółowy zakres czynności określa Powiatowy Lekarz Weterynarii lub pracownik Powiatowego Inspektoratu Weterynarii upoważniony przez niego w formie pisemnego zlecenia stanowiącego załącznik do umowy zlecenia. Zleceniodawca stwierdza w umowie, że czynności wykonywane są w imieniu i na rachunek Zleceniodawcy, a jednocześnie zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność z tytułu prawidłowego i terminowego wykonania czynności stanowiących przedmiot umowy i odpowiada przed Zleceniodawcą za powierzone mu przez Zleceniodawcę mienie. W umowie zapisano również, że: Organy Inspekcji Weterynaryjnej sprawują nadzór nad prawidłowym wykonaniem czynności stanowiących przedmiot umowy na zasadach określonych w ustawie z 29 stycznia 2014 r. o Inspekcji Weterynaryjnej oraz innych przepisach z zakresu administracyjnego prawa weterynaryjnego. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju Wsi w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez Powiatowego Lekarza Weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie złożonego Zleceniodawcy przez Wnioskodawcę zestawienia z wykonanych czynności. Wypłata dokonywana jest na rachunek Zleceniobiorcy po przedłożeniu stosowniej dokumentacji, w terminie 30 dni od złożenia zleceniodawcy zestawienia z wykonanych czynności. Przedmiotem zapytania jest okres od 1 stycznia 2024 r. Zdaniem wnioskodawcy świadczone przez wnioskodawcę usługi oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWIU. Pierwszy przychód w tym zakresie osiągnięty został w lutym 2024 roku za styczeń 2024 r. Wnioskodawca w terminie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik prowadzi ewidencję przychodów, na podstawie której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód z działalności nie przekroczył w roku poprzedzającym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik złożył w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Podatnik ponosi odpowiedzialność w stosunku do zleceniodawcy za wykonywanie czynności w ramach świadczonych usług, natomiast w stosunku do podmiotów trzecich podatnik nie ponosi odpowiedzialności za rezultat i wykonywanie tych czynności. Opis świadczonych usług w ramach zawartej umowy: Ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej pozwala Powiatowemu Lekarzowi Weterynarii na zawieranie wyłącznie z osobami posiadającymi prawo wykonywania zawodu umów na wykonywanie czynności nadzoru nad ubojem. Nadzór nad ubojem jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru nad ubojem wnioskodawca wykonuje szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako "nadzór nad ubojem" - jest to usługa świadczona przez wnioskodawcę. Oznacza to, że wnioskodawca zobowiązany jest stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez Głównego Lekarza Weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji nr GIWbż-500-7/11 z dnia 8 grudnia 2011 r., w której wskazano, iż jako nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych obejmuje w szczególności takie czynności jak wszystkie elementy badania przeubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa i nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. W instrukcji tej wskazano ponadto, że zgodnie z treścią rozporządzenia (WE) nr 854/2004 wyznaczony lekarz weterynarii wykonuje następujące zadania w zakresie nadzoru nad ubojem zwierząt rzeźnych: 1. kontrola informacji dotyczących łańcucha pokarmowego, 2. projektowanie i utrzymywanie obiektów i wyposażenia (nadzór w zakresie zgodności z zatwierdzonym projektem technologicznym) 3. higiena na etapie czynności operacyjnych, wykonywania tych czynności oraz po ich zakończeniu 4. higiena osobista 5. szkolenia w zakresie higieny i procedur roboczych 6. zwalczanie szkodników 7. jakość wody (kontrola wyników dotyczących ujęć z zakładu) 8. kontrola temperatury 9. kontrola żywności wprowadzanej do zakładu i opuszczającej zakład oraz towarzyszącej jej dokumentacji 10. audyty procedur opartych na zasadach HACCP m. in. dokonywanie weryfikacji postępowania personelu rzeźni w krytycznych punktach kontroli 11. urzędowe kontrole w zakresie inspekcji dotyczące: a) badania przeubojowego b) dobrostanu zwierząt c) badania poubojowego d) materiału szczególnego ryzyka i innych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego e) badań laboratoryjnych. W instrukcji tej wskazano także, że wynagrodzenia za kontrolę, nadzór, badanie lub inne czynności, obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego. W związku z tym, że zarówno Powiatowy Lekarz Weterynarii jak i wnioskodawca nie są w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonywanie poszczególnych, opisanych powyżej czynności świadczona przez wnioskodawcę usługa jest usługą weterynaryjną, a nie badaniami i analizami. Wnioskodawca wskazuje, iż w świetle powyższego klasyfikacja grupowania 75.00.19.0 »Pozostałe usługi weterynaryjne« jest jedyną prawidłową klasyfikacją podejmowanych czynności nadzoru nad ubojem. Usługą główną w przypadku nadzoru nad ubojem nie są usługi w zakresie badań i analiz. Wskazać należy, że klasyfikacja ta obejmuje także, usługi laboratoryjne i techniczne, a także inne podobne usługi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne