Udostępnienie opinii z art. 54a ustawy o finansach publicznych w kontekście informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 19 maja 2023 r., sygn. III OSK 483/22
Opinia sporządzona w ramach art. 54a ustawy o finansach publicznych na potrzeby konkretnego postępowania cywilnego nie stanowi informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 19 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 21 października 2021 r. sygn. akt II SAB/Ol 92/21 w sprawie ze skargi Z. [...] z siedzibą w [...] na bezczynność Dyrektora [...] w [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 21 października 2021 r. sygn. akt II SAB/Ol 92/21 oddalił skargę Z. z siedzibą w W. na bezczynność Dyrektora [...] w [...] w udostępnieniu informacji publicznej.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z [...] maja 2021 r. Z. w W. (dalej: "skarżący", "Związek Zawodowy") zwrócił się do Dyrektora [...] w [...] (dalej: "Dyrektor Oddziału") o udzielenie informacji publicznej przez poinformowanie, czy z uwagi na toczące się przed Sądem Okręgowym w O. postępowanie pod sygnaturą akt [...], została sporządzona opinia w trybie art. 54a ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, zwana dalej: "ustawa o finansach publicznych"), zaś w przypadku odpowiedzi twierdzącej - przesłanie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii tej opinii.
Odpowiadając na wniosek, Dyrektor Oddziału w piśmie z 7 czerwca 2021 r. podał, że została sporządzona opinia w trybie art. 54a ustawy o finansach publicznych, lecz nie posiada ona waloru informacji publicznej i nie może zostać udostępniona w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2020 r. poz. 2176, z późn. zm., zwana dalej: "u.d.i.p."). Przyznał, że z mocy art. 4 ust. 1 u.d.i.p. K. jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej, jednak wywiódł, że nie każda opinia prawna sporządzona dla organu administracji publicznej jest informacją publiczną, gdyż o tym, czy taka opinia podlega udostępnieniu w trybie u.d.i.p. decyduje cel, w jakim została opracowana. Waloru informacji publicznej nie można przypisać analizie sporządzonej na potrzeby organu, jeżeli ma służyć w postępowaniu w konkretnej sprawie, dotyczącej interesu prawnego podmiotu, który ten organ reprezentuje. Wniosek o udostępnienie treści takiej opinii nie może być środkiem służącym do dostarczenia informacji pozostałym stronom istotnych z punktu widzenia toczącego się postępowania.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
