Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. II GSK 163/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Dorota Dąbek Sędzia del.WSA Marek Krawczak Protokolant asystent sędziego Konrad Piasecki po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Głównego Inspektora Transportu Drogowego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 września 2020 r. sygn. akt III SA/Łd 227/20 w sprawie ze skargi E. Ś., M. Ś.-wspólnicy Z. R. K. "S." s.c. M. Ś., E. Ś. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 stycznia 2020 r. nr BP.500.206.2019.1103.LD5.855 w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, wyrokiem z dnia 25 września 2020 r., uwzględnił skargę E. Ś. i M. Ś. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 21 stycznia 2020 r., w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym, uchylając tą decyzję i orzekając o kosztach postępowania sądowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
wskutek przeprowadzonej, w prowadzonym przez skarżących przedsiębiorstwie, Z. R. K. "S." s.c. E. Ś., M. Ś. w A. Ł., kontroli przestrzegania obowiązków lub warunków przewozu drogowego, Łódzki Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, decyzją z dnia 5 sierpnia 2019 r., nałożył na strony karę pieniężną w wysokości 8.550 zł. Podstawą decyzji były stwierdzone naruszenia: przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone o czas do mniej niż 1 godziny; skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego zarówno w przypadku załogi jednoosobowej, jak i załogi kilkuosobowej o czas do 1 godziny; przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o czas do mniej niż 30 minut, o czas od 30 minut do mniej niż 1 godzina i 30 minut, za każde rozpoczęte 30 minut od 1 godziny i 30 minut; nieudostępnienie podczas kontroli wykresówek oraz pobranych i przechowywanych danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego za każdy dzień w odniesieniu do każdego kierowcy; nieprzechowywania przez co najmniej rok wykresówek, wydruków oraz pobranych danych lub dokumentów potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu za każdy dzień w odniesieniu do każdego kierowcy; niewłaściwa obsługa lub odłączenie homologowanego i sprawnego technicznie tachografu, skutkujące nierejestrowaniem na wykresówce lub na karcie kierowcy aktywności kierowcy, prędkości pojazdu lub przebytej drogi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty