Odmowa nadania statusu działacza opozycji antykomunistycznej i represjonowanego: analiza prawnicza wyroku - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 3825/21
Do uzyskania statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych nie wystarczą subiektywne odczucia represji; konieczne jest przedstawienie obiektywnych dowodów na prowadzenie działalności opozycyjnej lub doznane represje, zgodnie z enumeratywnie wymienionymi przesłankami ustawy o działaczach opozycji.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 sierpnia 2020 r. sygn. akt II SA/Ol 161/20 w sprawie ze skargi R. F. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 17 stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 18 sierpnia 2020 r., sygn. akt II SA/Ol 161/20, oddalił skargę R. F. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 17 stycznia 2020 r., nr [...], w przedmiocie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji decyzją z dnia 14 listopada 2019 r., Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych odmówił R. F. (dalej: "skarżący") potwierdzenia statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Organ podniósł, że zainteresowany złożył wniosek o potwierdzenie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych w świetle przepisów ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 690) - dalej: "ustawa o działaczach opozycji". Wnioskodawca przedstawił decyzję Prezesa IPN, że nie był pracownikiem, funkcjonariuszem lub żołnierzem organów bezpieczeństwa państwa oraz, że w archiwach nie zachowały się dokumenty wytworzone przez stronę lub przy jej udziale w ramach czynności wykonywanych przez nią w charakterze tajnego informatora lub pomocnika przy operacyjnym zdobywaniu informacji przez organy bezpieczeństwa państwa. Decyzja Prezesa IPN potwierdza, że w przypadku strony nie zachodzą negatywne przesłanki co do przyznania przedmiotowego statusu. Organ powołał przepisy art. 2 i art. 3 ustawy, określające, kto może zostać uznany za działacza opozycji antykomunistycznej lub osobę represjonowaną z powodów politycznych. Wnioskodawca podniósł, że w dniu 23 grudnia 1981 r. został odwołany z pracy w Rejonowej Kolumnie Transportu Sanitarnego w P. przez komisarza wojskowego, a także w roku 1985 został zmuszony do odejścia z pracy na stanowisku vice prezesa ds. handlu, produkcji i transportu [...] w P.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty