Wyrok NSA z dnia 21 maja 2024 r., sygn. III OSK 1215/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędziowie: sędzia NSA Tamara Dziełakowska sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) Protokolant: asystent sędziego Krzysztof Książek po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 stycznia 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 679/21 w sprawie ze skargi J. M. na bezczynność P. S.A. z/s w [...] w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia [...] sierpnia 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od skarżącego J. M. na rzecz P. S.A. z/s w [...] kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 stycznia 2022 r. sygn. akt II SAB/Wa 679/21 oddalił skargę J. M. na bezczynność Polskiego Koncernu Naftowego Orlen S.A. z siedzibą w Płocku w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 30 sierpnia 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z dnia 30 sierpnia 2021 r. J. M. (dalej: "skarżący", "wnioskodawca") zwrócił się do PKN ORLEN S.A. na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej o:
1) wskazanie nadawców radiowych oraz telewizyjnych, z podaniem pełnej nazwy oraz nr KRS, z którymi PKN ORLEN podpisał umowy w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia udzielenia odpowiedzi na niniejszy wniosek;
2) przekazanie kopii umów z podmiotami, o których mowa w pkt 1, z wyłączeniem danych objętych tajemnicą prawnie chronioną. Zwrócił się o przesłanie informacji na podany adres email.
PKN ORLEN S.A. w odpowiedzi na wniosek pismem z dnia 7 września 2021 r. poinformowała wnioskodawcę, że na Spółce nie ciąży obowiązek udzielenia informacji publicznej na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176, zwana dalej: "u.d.i.p."), Spółka podała, że stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 5 u.d.i.p. obowiązane do udostępnienia informacji publicznej są w szczególności osoby prawne, w których Skarb Państwa ma pozycję dominującą. Tymczasem o braku spełnienia tego warunku przesądza struktura kapitałowa PKN ORLEN S.A., w ramach której Skarb Państwa posiada jedynie 27,52 % udziałów w kapitale zakładowym spółki oraz taki sam udział w ogólnej liczbie głosów. Pozostałe akcje PKN ORLEN S.A. pozostają w dyspozycji podmiotów prywatnych. Wskazano nadto, że dane, o które zwrócił się wnioskodawca, nie stanowią informacji o sprawach publicznych w rozumieniu u.d.i.p., w tym nie dotyczą wykonywania władzy publicznej lub realizacji zadań publicznych. Wskazano także, że PKN ORLEN S.A. jest spółką giełdową, dlatego też jest zobowiązana do przestrzegania ogólnie obowiązujących zasad i standardów odnośnie przekazywania informacji do podmiotów zewnętrznych oraz osób trzecich. Informacje te powinny być dostępne na takich samych zasadach dla wszystkich zainteresowanych. W związku z powyższym PKN ORLEN S.A. cyklicznie raportuje najistotniejsze informacje finansowe i biznesowe. Informacje, o które wnioskodawca prosi, nie wchodzą w zakres informacji publikowanej i w związku z tym nie są udostępniane do wiadomości publicznej w żadnej formie. Spółka zaznaczyła, że niezależnie od powyższych kwestii, dokumenty i informacje stanowiące przedmiot pisma wnioskodawcy stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PKN ORLEN S.A., co uniemożliwia ich ujawnianie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty