07.05.2024

Wyrok NSA z dnia 7 maja 2024 r., sygn. III OSK 2206/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant: starszy asystent sędziego Magdalena Zając po rozpoznaniu w dniu 7 maja 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2023 r., sygn. akt II SA/Wa 2244/22 sprawy ze skargi J. M. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 25 października 2022 r., nr 983/kadr/2022 w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 kwietnia 2023 r., II SA/Wa 2244/22, po rozpoznaniu skargi J. M. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 25 października 2022 r., nr 983/kadr/2022, w przedmiocie odmowy wyłączenia stosowania przepisów ustawy, uchylił zaskarżoną decyzję.

Powyższe orzeczenie zostało wydane w następującym stanie faktycznym sprawy.

J. M. (dalej: "skarżąca") wnioskiem z 20 kwietnia 2017 r. wystąpiła do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej: "organ" lub "Minister") o zastosowanie wobec niej art. 8a ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r. poz. 723, dalej: "ustawa zaopatrzeniowa").

We wniosku skarżąca wskazała, że decyzją Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego MSWiA z 5 listopada 2009 r. odebrano jej części świadczeń emerytalnych z uwagi na służbę w organach bezpieczeństwa państwa. Skarżąca zaznaczyła, że cały okres jej pracy i służby wynosił łącznie 36 lat. Stanowisko służbowe, które zajmowała było podporządkowane pod Służbę Bezpieczeństwa (na co nie miała wpływu) tylko przez trzy lata, tj. od 1 lipca 1987 r. do 31 lipca 1990 r. Przez prawie cały ten czas skarżąca była w służbie przygotowawczej, a z 1 lipca 1990 r. została mianowana funkcjonariuszem stałym. Skarżąca wskazała, że w tym czasie pracowała w Referatach Paszportowych, a charakter wykonywanych przez nią zadań był pomocniczy. Pracowała bowiem w okienku przyjmując wnioski o paszporty, gdzie sprawdzała, czy zostały dołączone wszystkie wymagane dokumenty, a następnie przesyłała je do opracowania właściwemu organowi. Podkreśliła jednocześnie, że nie miała w tym zakresie żadnych możliwości decyzyjnych, ani też żadnego wpływu na to komu wydany zostanie paszport.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne