20.08.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.290.2024.1.RMA

Sposób rozliczenia wpłacanych wadiów z tytułu przetargów dotyczących sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie:

  • braku obowiązku wystawiania faktur, gdy nabywca nie wystąpił z takim żądaniem (pytanie nr 1),
  • prawa do udokumentowania rozliczenia wadium (zaliczki) na podstawie dokumentu wewnętrznego (pytanie nr 2)

i nieprawidłowe w zakresie:

  • braku obowiązku stosowania art. 29a ust. 14 w związku z art. 29a ust. 13 ustawy przy wystawianiu faktur korygujących (pytanie nr 3),
  • prawa do zmniejszenia wartości netto i kwoty podatku należnego w okresie wystąpienia błędu pierwotnego (pytanie nr 4).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 czerwca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu rozliczenia wadiów z tytułu nabycia nieruchomości. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego - Gminą - zarejestrowaną jako podatnik VAT czynny. Za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych objętych tzw. procesem centralizacji dokonuje szeregu zadań, wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, t. j. z dnia 22 kwietnia 2024 r.; w skrócie: ustawy o sg) oraz ustaw z nimi związanych, w szczególności ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344, t. j. z dnia 24 lutego 2023 r.; w skrócie: ustawy o gn).

W ramach wykonywanych czynności, występuje w charakterze podatnika VAT w przypadkach określonych art. 15 ust. 6 w związku z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, gdy dochodzi do pobierania opłat lub wynagrodzeń w ramach stosunków cywilno-prawnych, m.in. w związku ze sprzedażą nieruchomości, dzierżawą nieruchomości na cele inne niż rolnicze, najmu na cele użytkowe lub udostępnienia nieruchomości pod reklamę. Nie ulega wątpliwości, że Gmina dokonując gospodarowania nieruchomościami, w szczególności w zakresie ich zbycia występuje w charakterze podatnika VAT czynnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne