Zmiana granic okręgów wyborczych w m.st. Warszawie - oddalenie skarg wyborców - Wyrok NSA z dnia 15 stycznia 2024 r., sygn. II OKW 25/24
Podział na okręgi wyborcze może być dokonany przez komisarza wyborczego zgodnie z jednolitą normą przedstawicielstwa, a zmiany uzasadnione koniecznością dostosowania liczby mieszkańców do wymogów kodeksu wyborczego są zgodne z prawem.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zofia Flasińska (spr.) Sędziowie sędzia NSA Zdzisław Kostka sędzia NSA Małgorzata Miron po rozpoznaniu w dniu 15 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg P. L. i innych, D. K. i innych, E. B. i innych oraz M. S. i innych na postanowienie Komisarza Wyborczego w Warszawie I z dnia 5 stycznia 2024 r. nr 1/2024 w przedmiocie podziału m. st. Warszawy na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu 1. odrzuca skargi E. B. i innych oraz M. S. i innych; 2. oddala skargi P. L. i innych oraz D. K. i innych.
Uzasadnienie
Komisarz Wyborczy w Warszawie I 5 stycznia 2024 r. wydał postanowienie nr 1/2024 w sprawie podziału m. st. Warszawy na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu. Jako podstawę prawną postanowienia wskazał art. 419 § 2 w związku z art. 419 § 2a ustawy z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r., poz. 2408).
Do Naczelnego Sądu Administracyjnego wpłynęły cztery skargi na powyższe postanowienie wniesione przez grupy mieszkańców Miasta Stołecznego Warszawy.
W skardze wniesionej przez P. L. i innych zakwestionowano podział Miasta Stołecznego na 10 okręgów wyborczych zamiast dotychczasowych 9. Zdaniem skarżących ta zmiana zwiększyła realną granicę uzyskania mandatu i ograniczyła możliwość partycypacji w podziale mandatów komitetom wyborczym, które przekroczyły próg wyborczy 5%, ale nie przekroczyły progu realnego.
Dokonany przez Komisarza Wyborczego podział Miasta Stołecznego na 10 okręgów wyborczych w miejsce dotychczasowych 9 zaskarżyli też D. K. i 14 innych wyborców. Podnieśli, że zmniejszenie liczby mandatów w poszczególnych okręgach spowoduje realne podwyższenie koniecznych do osiągnięcia progów poparcia. Żeby uzyskać mandat w okręgach 5-mandatowych realny prób wyborczy wynosi około 15-20%, w okręgach 6-mandatowych 13-17%. W ocenie skarżących komisarz wyborczy powinien dążyć do tego, żeby realny próg dający komitetom wyborczym mandaty był jak najbliższy 5%. Nowy podział jest działaniem w odwrotnym kierunku i stanowi ograniczenie możliwości partycypacji w sprawowaniu władzy lokalnej innym komitetom wyborczym niż te dominujące w krajowej polityce parlamentarnej. Skarżący wnieśli o podział Warszawy na 7 okręgów wyborczych i ustalenie liczby radnych wybieranych w okręgach w ten sposób, że w 3 okręgach wybierano by po 11 radnych, w kolejnych 3 po 7 radnych, a w ostatnim okręgu – 6 radnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty