Bezczynność organu przy odmowie udostępnienia informacji publicznej - Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2024 r., sygn. III OSK 3267/23
Odmowa udostępnienia informacji publicznej w przypadku nadużywania prawa przez wnioskodawcę powinna następować wyłącznie poprzez wydanie decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia informacji publicznej.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Burmistrza Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 11 lipca 2023 r. sygn. akt III SAB/Gl 119/23 w sprawie ze skargi L.P. na bezczynność Burmistrza Miasta [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. akt III SAB/Gl 119/23, po rozpoznaniu sprawy ze skargi L.P. (dalej jako "skarżący") na bezczynność Burmistrza Miasta [...] (dalej jako "organ" albo "Burmistrz") w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach:
- stwierdził bezczynność organu (punkt I);
- stwierdził, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (punkt II);
- zobowiązał organ do załatwienia wniosku w terminie 14 dni od dnia zwrotu akt wraz z prawomocnym wyrokiem (punkt III);
- zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (punkt IV).
U podstaw rozstrzygnięcia wydanego przez Sąd pierwszej instancji legły następujące ustalenia oraz ocena prawna.
Wnioskiem z dnia 29 października 2021 r. oraz z dnia 8 grudnia 2021 r. skarżący zwrócił się do organu o przesłanie skanu obydwu stron faktury (przód i tył) za odbiór i zagospodarowanie odpadów za miesiąc styczeń 2021 r. wynikającej z umowy zawartej pomiędzy Miastem [...] a firmą "N." Sp. z o.o. (umowa nr CRU 194/2019) oraz załączników do tej faktury. Jako podstawę prawną swojego żądania skarżący wskazał art. 2 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902), dalej jako "u.d.i.p." oraz art. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. – Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r., poz. 1914). Złożony wniosek skarżący podpisał jako Redaktor Naczelny Miesięcznika ''P.".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty