Bezpośredni związek między rezygnacją z zatrudnienia a sprawowaniem opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny - Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2024 r., sygn. I OSK 1666/23
Dla przyznania świadczenia pielęgnacyjnego nie jest konieczne, aby opieka nad osobą niepełnosprawną była sprawowana przez 24 godziny na dobę. Kwestia, czy zakres opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny eliminuje możliwość podjęcia zatrudnienia, musi być oceniana na podstawie stanu faktycznego istniejącego w chwili rozpoznawania wniosku o świadczenie.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin (spr.) Sędzia del. WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. E. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 28 marca 2023 r., sygn. akt IV SA/Wr 439/22 w sprawie ze skargi J. E. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z 23 maja 2022 r., nr SKO 4103/264/2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego 1) uchyla zaskarżony wyrok; 2) uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta W. z 5 kwietnia 2022 r., nr MOPS.DŚ.4322/10082/ŚP/2021; 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz J. E. kwotę 720 (siedemset dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 marca 2023 r., sygn. akt IV SA/Wr 439/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (dalej: Sąd I instancji, WSA) oddalił skargę J. E. (dalej: skarżący, skarżący kasacyjnie) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. (dalej: SKO, Kolegium, organ II instancji/odwoławczy) z 23 maja 2022 r., nr SKO 4103/264/2022 (dalej: zaskarżona decyzja), w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego. Wyrok ten zapadł na podstawie następującego stanu faktycznego i prawnego.
Decyzją z 5 kwietnia 2022 r., nr MOPS.DŚ.4322/10082/ŚP/2021, Prezydent Miasta W. (dalej: organ I instancji) odmówił skarżącemu przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką. Decyzję tę uzasadniono – po pierwsze – niespełnieniem przesłanki z art. 17 ust. 1b ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615; dalej: uśr), dotyczącej daty powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki. Po drugie – brakiem związku między rezygnacją wnioskodawcy z aktywności zawodowej a niepełnosprawnością matki, ponieważ orzeczenie o niepełnosprawności zostało wydane w 2016 r., a strona ostatni raz wykonywała pracę zarobkową w 2011 r. Po trzecie – w ocenie organu I instancji, ze zgromadzonych dokumentów wynika, że wnioskodawca sprawuje opiekę nad matką w sposób prawidłowy, jednak nie wykluczający możliwości podjęcia przez niego jakiejkolwiek pracy ze względu na to, że opieka ta zajmuje około 5-6 godzin, a czynności wykonywane przez stronę są czynnościami życia codziennego, które powinny być wykonywane pomimo zatrudnienia, a nie zamiast tym bardziej, że strona zamieszkuje wraz z matką.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty