09.07.2024

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1807/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Piotr Korzeniowski (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia WSA (del.) Sławomir Pauter po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 1227/22 w sprawie ze skargi E.G. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie z dnia 29 czerwca 2022 r., nr 85/EU-O/2022 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym do Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrokiem z 14 grudnia 2022 r., sygn. akt III SA/Kr 1227/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej: "Sąd I. instancji"), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi E.G. (dalej: "skarżący") na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie (dalej: "Komendant") z 29 czerwca 2022 r., nr 85/EU-O/2022 w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystane urlopy, uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.

Komendant, reprezentowany przez radcę prawnego, wywiódł skargę kasacyjną od przywołanego na wstępie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie:

Zaskarżonemu wyrokowi zarzucam naruszenie prawa materialnego, tj.:

1. art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) p.p.s.a. w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1610) i art. 178 ust. 1, art. 188 pkt 1 i art. 193 Konstytucji RP poprzez błędną wykładnię polegającą na uznaniu, że zasada niezawisłości sędziowskiej, bez zastosowania instytucji pytania prawnego do Trybunału Konstytucyjnego, umożliwiła dokonanie samodzielnej oceny zgodności przepisu przejściowego wskazanej ustawy z Konstytucją RP i takie działanie nie pozostaje w kolizji z rolą Trybunału Konstytucyjnego, a tym samym błędnym przyjęciu, że sąd orzekający uprawniony był do odmowy zastosowania przepisu art. 9 ust. 1 wskazanej ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. w sytuacji, gdy nie zostało wydane orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego dotyczące niezgodności przepisu przejściowego tego aktu normatywnego z Konstytucją, przepis ten formalnie pozostaje w systemie prawnym i obowiązywał w dacie wydania zaskarżonej decyzji;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne