Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1949/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 maja 2023 r., sygn. akt II SAB/Wa 62/23 w sprawie ze skargi J. M. na bezczynność Komendanta Głównego Policji w przedmiocie rozpoznania wniosku z dnia 20 grudnia 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od J. M. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w punkcie 1 wyroku z dnia 19 maja 2023 r., sygn. akt II SAB/Wa 62/23 zobowiązał Komendanta Głównego Policji (dalej także jako: organ) do udzielenia odpowiedzi na wniosek J. M. (dalej także jako: skarżący) z dnia 20 grudnia 2022 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy, w punkcie 2 wyroku stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, a w punkcie 3 zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
J. M. w piśmie z dnia 6 listopada 2022 r. zwrócił się do organu z prośbą o weryfikację stanu znajomości przepisów dotyczących organizacji ruchu przez policjantów Komendy Wojewódzkiej Policji w O., w szczególności w zakresie stosowania znaku B-25. Skarżący wyjaśnił jednocześnie, że w 2021 i 2022 roku na autostradzie [...] na terenie województwa [...] realizowano remont nawierzchni, a w tym czasie ruch był prowadzony po jednej jezdni. W ocenie skarżącego projekt czasowej organizacji ruchu zawierał rozwiązanie niezgodne z przepisami w zakresie stosowania znaku B-25. Skarżący, powołując się na stanowisko [...] oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wskazał, że taka organizacja ruchu została wprowadzona na wyraźne żądanie Komendy Wojewódzkiej Policji w O. i dodał, że po jego interwencji w Komendzie Wojewódzkiej Policji w O. uzyskał wyjaśnienie podstaw takiego żądania, zaś po wystąpieniu do Ministerstwa Infrastruktury, Centrala Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznała, że przyjęte rozwiązanie było niezgodne z przepisami. W związku z tym skarżący podniósł, że Komenda Wojewódzka Policji w O. jako instytucja mająca pilnować przestrzegania przepisów doprowadziła do tego, że organizacja ruchu była niezgodna z przepisami, co pośrednio doprowadziło do lekceważenia tego zakazu przez kierowców. Niezależnie jednak od postępowania kierowców, w ocenie skarżącego argumentacja Naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w O. wymaga weryfikacji oraz podjęcia działań edukacyjnych. Skarżący wniósł o poinformowanie go o podjętych w związku z tym działaniach.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty