23.07.2024

Postanowienie NSA z dnia 23 lipca 2024 r., sygn. III OSK 1656/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski po rozpoznaniu w dniu 23 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku M. J. o wyłączenie sędziego NSA Rafała Stasikowskiego od orzekania w sprawie i zawieszenie postępowania w sprawie ze skargi kasacyjnej M. J. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 10 stycznia 2024 r. sygn. akt III SAB/Gl 257/23 w sprawie ze skargi M. J. na bezczynność Prezydenta Miasta K. w przedmiocie wpisu do rejestru publicznego – rejestru zgromadzeń postanawia: 1) oddalić wniosek o wyłączenie sędziego, 2) oddalić wniosek o zawieszenie postępowania.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 9 lipca 2024 r. zatytułowanym: "Wniosek o wyłączenie w trybie Art. 19 p.p.s.a. oraz alternatywnie o zawieszenie postępowania", skarżący reprezentowany przez adwokata zażądał wyłączenia od orzekania w sprawie sędziego NSA Rafała Stasikowskiego "w związku z wyrokiem TSUE z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. akt C-718/21 w którym uznano, że osoba powołana przez polityczną KRS nie jest bezstronnym i niezawisłym sądem ustanowionym ustawą - albowiem skład ten nie stanowi "sądu" w rozumieniu TSUE". Ewentualnie w piśmie tym zawarty został także wniosek o zawieszenie postępowania w sprawie do czasu rozpoznania pytań prejudycjalnych sformułowanych przez Sąd Najwyższy w postanowieniu z 20 października 2023 r., sygn. akt III CB 40/23. Ponadto skarżący zażądał aby jego wniosek o wyłączenie sędziego został rozpoznany z pominięciem konkretnie wymienionych z imienia i nazwiska 30 sędziów NSA, a w przypadku jego nieuwzględnienia o przeprowadzenie wobec nich "testu niezawisłości i bezstronności (...) na podstawie okoliczności ujawnionych w toku postępowania o wyłączenie". Podniesiono, że żadna z w/w osób nie może rozpoznać ani wniosku o wyłączenie, ani też wniosku o test gdyż zgodnie z § 1, § 2, § 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 6 lutego 2024 r. zmieniającego rozporządzenie – Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 149) "orzekanie nominata politycznej KRS w przedmiocie wniosku o wyłączenie nominata politycznej KRS – jest niedopuszczalne z mocy prawa". Oprócz tego zażądano aby wniosków nie rozpoznawali sędziowie delegowani zwłaszcza z sądów niższej instancji i w tym zakresie odwołano się do poglądu zawartego w postanowieniu Sądu Najwyższego z 22 grudnia 2021 r., sygn. akt I NSNc 435/21, że "art. 19 ust. 1 akapit drugi i art. 5 ust. 1-3 Traktatu o Unii Europejskiej w związku z art. 47 i 51 ust. 1 Karty Praw Podstawowych należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisom krajowym, zgodnie z którymi minister sprawiedliwości państwa członkowskiego może, na podstawie kryteriów, które nie zostały podane do publicznej wiadomości z jednej strony delegować sędziego do sądu cywilnego wyższej instancji, właściwego do rozpoznania spraw z zakresu prawa Unii, na czas określony albo na czas nieokreślony, zaś z drugiej strony w każdym czasie, na podstawie decyzji, która nie zawiera uzasadnienia, odwołać sędziego z tego delegowania".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty