Ulga dla pracujących seniorów nie dotyczy sędziów - Wyrok NSA z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II FSK 445/24
Sędziowie, którzy z tytułu pełnienia funkcji sędziowskiej nie podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym, nie mają prawa do tzw. 'ulgi dla seniora' w podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Beata Cieloch, Sędzia NSA Jerzy Płusa, Sędzia del. NSA Zbigniew Romała (spr), po rozpoznaniu w dniu 17 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. akt I SA/Po 555/23 w sprawie ze skargi M. G. na interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 czerwca 2023 r., nr 0114-KDWP.4011.2.2023.2.ASZ w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od M. G. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 7 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Po 555/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, w sprawie skargi M. G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 czerwca 2023 r. w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych, oddalił skargę.
Jako podstawę prawną orzeczenia Sąd I instancji wskazał art. 151 ustawy
z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.) dalej: "p.p.s.a.".
Wymieniony wyrok oraz pozostałe orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w niniejszym uzasadnieniu publikowane są na stronie internetowej Naczelnego Sądu Administracyjnego: http://orzeczenia.nsa.gov.pl.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy:
We wniosku o wydanie indywidulanej interpretacji podatkowej M. G. (dalej: "Skarżąca", "Strona") wskazała, że pracuje na stanowisku sędziego [...]. Źródłem stosunku pracy jest mianowanie. Wnioskodawczyni obecnie ma 68 lat. Jako sędzia otrzymuje wynagrodzenie za pracę i od tego wynagrodzenia nie są odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne na podstawie art. 91 § 9 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2072 ze zm.) dalej: "u.s.p.". Roczne przychody z wynagrodzenia za pracę w 2022 r. i 2023 r. przekroczyły kwotę 85.528 zł. Skarżąca osiągnęła wiek emerytalny przed 2022 r. Nie pobiera żadnego świadczenia: z ubezpieczenia społecznego rolników: emerytury, renty rodzinnej, z ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych - emerytury, renty rodzinnej, z ustawy o zaopatrzeniu funkcjonariuszy służb mundurowych - emerytury, renty rodzinnej, z ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - emerytury, renty rodzinnej, świadczeń po zwolnieniu za służby przez funkcjonariusza służb mundurowych, uposażenia w stanie spoczynku czy uposażenia rodzinnego na podstawie u.s.p. Nie występowała również o uposażenie w stanie spoczynku dla sędziego, mimo że spełnia do niego warunki stażowe i wiekowe, i nie pobiera takiego świadczenia.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty