12.04.2024

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2024 r., sygn. III OSK 805/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant: asystent sędziego Ewelina Gee-Milan po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2021 r. sygn. akt III SAB/Gl 114/21 w sprawie ze skargi M. P. na bezczynność Wójta Gminy O. w przedmiocie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną 2. oddala wniosek Wójta Gminy O. o zasadzenie kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 2 grudnia 2021 r., sygn. akt III SAB/Gl 114/21 oddalił skargę M. P. (dalej także jako: skarżący) na bezczynność Wójta Gminy O. (dalej także jako: organ) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Skarżący w piśmie z dnia 9 kwietnia 2021 r., powołując się na art. 63 Konstytucji RP oraz ustawę o dostępie do informacji publicznej, zwrócił się do organu o udostępnienie informacji publicznej w zakresie odpowiedzi na następujące pytania:

1) ile osób może przebywać jednocześnie w sali narad Urzędu Gminy O. z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego;

2) ile krzeseł pozostawiono w tej sali, a w przypadku gdyby na niektórych z nich zamieszczono informację "nie siadać", skarżący poprosił o dane w tym zakresie.

W odpowiedzi na powyższy wniosek organ w piśmie z dnia 21 kwietnia 2021 r., odnosząc się do punktu 1 wniosku, poinformował skarżącego, że w sali narad Urzędu Gminy O. zapewniono miejsce dla 15 radnych, tj. ustawowego składu jednostki samorządu terytorialnego przewidzianego dla gmin do 20 000 mieszkańców, a ponadto uwzględniono także miejsce dla Wójta Gminy oraz innych osób, których obecność podczas omawiania danej sprawy jest wymagana. Organ wyjaśnił także, że w związku z wprowadzeniem stanu epidemicznego zachowano rygory bezpieczeństwa sanitarnego poprzez zapewnienie odległości pomiędzy radnymi i innymi osobami biorącymi udział w sesji wynoszące co najmniej 1,5 m. Ponadto, organ wskazał, że radni są zobowiązani do używania w trakcie sesji maseczek ochronnych, a w razie potrzeby każdy radny i uczestnik sesji ma do dyspozycji rękawiczki ochronne i płyn dezynfekujący, a pomieszczenie jest wietrzone przed rozpoczęciem każdej sesji oraz w przerwach w obradach. Co więcej, organ poinformował, że w Urzędzie są stosowane środki prewencyjne w postaci ograniczenia do niezbędnego minimum udziału pracowników w posiedzeniach. Natomiast odnosząc się do punktu 2 wniosku organ uznał, że informacja tego typu nie mieści się w pojęciu informacji publicznej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne