Wyrok NSA z dnia 9 kwietnia 2024 r., sygn. II GSK 948/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Boratyn Protokolant Marcin Bubiński po rozpoznaniu w dniu 9 kwietnia 2024 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Powiatu Inowrocławskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 27 października 2020 r. sygn. akt II SA/Bd 575/20 w sprawie ze skargi Miasta Inowrocław na uchwałę Rady Powiatu Inowrocławskiego z dnia 30 kwietnia 2020 r. nr XVIII/174/2020 w przedmiocie pozbawienia odcinków dróg kategorii drogi powiatowej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Powiatu Inowrocławskiego – Rady Powiatu Inowrocławskiego na rzecz Miasta Inowrocław kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.
Rada Powiatu Inowrocławskiego (dalej w skrócie: organ) w dniu 30 kwietnia 2020 r. podjęła uchwałę nr XVIII/174/2020 w sprawie pozbawienia odcinków dróg kategorii drogi powiatowej (dalej w skrócie: uchwała). Zgodnie z treścią tej uchwały kategorii drogi powiatowej pozbawione zostały odcinki dróg zlokalizowanych w Inowrocławiu o numerach: 1) 3408C - ul. Miechowicka o dł. 0,866 km na odcinku od ul. Poznańskiej do ul. Szymborskiej; 2) 3416C – ul. Marii Skłodowskiej-Curie o dł. 0,805 km na odcinku od ul. Toruńskiej do ul. Jacewskiej; 3) 3419C – ul. Szymborska o dł. 2,765 km od ul. Górniczej do ul. Wielkopolskiej; 4) 3423C – ul. Wielkopolska o dł. 1,598 km na odcinku od ul. Szymborskiej do ul. Matewskiej. Przebieg powyższych dróg wskazuje mapa stanowiąca załącznik do uchwały.
W uzasadnieniu do uchwały organ wskazał w szczególności, że ze względu na oddanie do użytkowania 30 października 2019 r. II etapu budowy obwodnicy Inowrocławia i przekazanie Powiatowi Inowrocławskiemu uchwałą nr XII/270/2019 z dnia 16 grudnia 2019 r. Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego odcinka drogi wojewódzkiej (starodroża drogi krajowej DK15 i DK25) od węzła Latkowo do granic miasta Inowrocławia, dalej ul. Toruńskiej, ul. Bpa Antoniego Laubnitza, ul. Dworcowej do skrzyżowania z ul. Magazynową (DW 275) o dł. 5,3 km oraz drogi wojewódzkiej nr 412 od km 00 do węzła Tupadły o dł. 1,5 km - zasadnym jest pozbawienie kategorii drogi powiatowej wskazanych w uchwale ulic o łącznej długości 6,034 km, które w układzie komunikacyjnym pełnią funkcję rozprowadzającą, rozumianą jako pełnienie roli połączeń między dzielnicami i obszarami miast oraz miejscowości, dojazdów do obszarów osiedlowych, centrów miast i obszarów komercyjnych oraz połączeń z drogami tranzytowymi. Drogi te po oddaniu do użytkowania II etapu obwodnicy Inowrocławia straciły na znaczeniu tranzytowym, nie spełniają ustawowej roli dróg powiatowych, gdyż nie stanowią części układu komunikacyjnego stanowiącego połączenie siedzib gmin i powiatów (art. 6a pkt 1 u.d.p.), dlatego powinny mieć status dróg gminnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty