17.05.2024

Wyrok NSA z dnia 17 maja 2024 r., sygn. III OSK 563/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Jakimowicz Sędziowie sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 17 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 8 grudnia 2022 r. sygn. akt IV SAB/Wr 825/22 w sprawie ze skargi D. K. na bezczynność Wójta Gminy R. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 8 grudnia 2022 r. sygn. akt IV SAB/Wr 825/22 wydanym po rozpoznaniu sprawy ze skargi D. K. na bezczynność Wójta Gminy R. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, na podstawie art. 149 § 1 pkt 1 art. 200 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r., poz. 329) dalej "p.p.s.a." zobowiązał Wójta Gminy R. do rozpoznania wniosku strony skarżącej z 19 maja 2022 r. w części odnoszącej się do punktu 5 tego wniosku w terminie 14 dni od dnia doręczenia organowi odpisu prawomocnego wyroku wraz z aktami sprawy (pkt I), stwierdził, że Wójt Gminy R. dopuścił się bezczynności w zakresie rozpoznania punktu 5 wniosku, o którym mowa w punkcie I wyroku, która to bezczynność nie ma charakteru rażącego naruszenia prawa (pkt II), oddalił dalej idącą skargę (pkt III) oraz zasądził od Wójta Gminy R. na rzecz skarżącego kwotę 100 złotych tytułem zwrotu kosztów sądowych (pkt IV).

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że wnioskiem z 19 maja 2022 r. skarżący zwrócił się do organu o udostępnienie informacji publicznej m.in. w zakresie udostępnienia gminnych planów kryzysowych z okresu od 1 stycznia 2017 r. do 29 marca 2022 r. (pkt 5 wniosku). Odpowiadając na wniosek, w piśmie z 2 czerwca 2022 r. organ pierwotnie podniósł, że na podstawie art. 5 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. nr 112 poz. 1198; dalej: "u.d.i.p.") gminne plany kryzysowe podlegają ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Ostatecznie, odpowiadając na kolejne pismo skarżącego, w piśmie z 8 sierpnia 2022 r. organ uznał jednak, że ze względu na obszerność dokumentacji planów kryzysowych Gminy R. z okresu od 1 stycznia 2017 r. do 29 marca 2022 r. brak jest możliwości ich udostępnienia zgodnie z formą żądana we wniosku, a dokumentacja będąca przedmiotem wniosku może zostać udostępniona do wglądu w siedzibie Urzędu Gminy R.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne