09.05.2024 Ubezpieczenia

Warunki przyznania świadczenia pielęgnacyjnego - Wyrok NSA z dnia 9 maja 2024 r., sygn. I OSK 1469/23

Warunkiem przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, osobom wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, innym niż spokrewnione w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki, jest legitymowanie się przez rodziców osoby wymagającej opieki, osoby spokrewnione w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki, orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Siegień Sędziowie: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędzia NSA Jolanta Rudnicka po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 14 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 1289/22 w sprawie ze skargi A.B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu z dnia 29 lipca 2022 r., nr SKO.4115.712.2022 w przedmiocie odmowy ustalenia prawa świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 14 marca 2023 r., sygn. akt II SA/Rz 1289/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, po rozpoznaniu skargi A.B. (dalej również: "wnioskująca", "odwołująca się", "skarżąca", "strona skarżąca") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu (dalej również: "organ II instancji", "organ odwoławczy", "SKO", "Kolegium") z 29 lipca 2022 r., nr SKO.4115.712.2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego, oddalił skargę.

Kwestionując skargą kasacyjną powyższy wyrok w całości, strona zarzuciła Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnego w Rzeszowie:

1. na zasadzie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 259, dalej: "ppsa") naruszenie prawa materialnego, a mianowicie:

a) art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 390, dalej: "uśr") i art. 132 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm., dalej: "krio") w zw. z art. 2, art. 18, art. 32 ust. 1 i art. 71 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., nr 78, poz. 483 ze zm., dalej: "Konstytucja", "Konstytucja RP", Ustawa Zasadnicza"), przez ich błędną wykładnię i poprzestanie na dokonaniu literalnej interpretacji przepisów uśr, polegającą na przyjęciu, że do kręgu osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego nie zalicza się wnuczki, faktycznie sprawującej wyłączną opiekę nad osobą niepełnosprawną, z uwagi na to że żyją dzieci, które w pierwszej kolejności zobowiązane są do sprawowania opieki, podczas gdy właściwa wykładnia przepisów winna prowadzić do wywiedzenia uprawnienia do świadczenia wnuczki rzeczywiście sprawującej opiekę, które zrezygnowała z tego powodu z zatrudnienia i innej pracy zarobkowej – przy uwzględnieniu faktu, że materiał dowodowy zebrany w sprawie jak i oświadczenia osób zobowiązanych w pierwszej kolejności do sprawowania opieki, pozwalają na wysnucie wniosku, że nie są w stanie tej opieki sprawować, a w konsekwencji z konstytucyjnych uregulowań dotyczących szczególnej opieki Państwa udzielanej rodzinie, należy dokonać wykładni potwierdzającej uprawnienie wnuczki do ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne