02.02.2024 Podatki

Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2024 r., sygn. III FSK 4284/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Jolanta Sokołowska, Sędzia WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska (sprawozdawca), Konrad Halota, Protokolant, po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2024 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 5 marca 2021 r., sygn. akt I SA/Lu 667/20 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 11 sierpnia 2017 r., nr SKO.41/2777/P/2017 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2015 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 marca 2021 r. sygn. akt I SA/Lu 667/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę A. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie z dnia 11 sierpnia 2017 r. nr SKO.41/2777/P/2017, którą to SKO utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta Lublin z 22 maja 2017 r. ustalającą Skarżącemu zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2015 r. w wysokości 40.230 zł.

Spór podatnika z organem skoncentrował się na kwestii czy samoobsługowa myjnia samochodowa podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, a jeśli tak, to jaki stanowi przedmiot opodatkowania, budowlę czy budynek.

Niniejsza sprawa była już przedmiotem postępowania sądowoadministracyjnego, gdyż Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. akt II FSK 1417/18 uchylił wyrok WSA w Lublinie z dnia 17 stycznia 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 890/19 i uznał za trafne stanowisko organu skarżącego kasacyjnie, w myśl którego dla celów opodatkowania wszystkie elementy przedmiotowej budowli stanowią jedną całość, a od jej wartości naliczany jest podatek od nieruchomości. Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z zarzutami zawartymi w skardze kasacyjnej organu, który zdaniem NSA słusznie zakwestionował pogląd Sądu I instancji, że organ nie ustalił czy kontener techniczny będący elementem myjni bezdotykowej posiada dach i jest trwale związany z gruntem. W ocenie Sądu kasacyjnego były to okoliczności faktyczne pozbawione wpływu na opodatkowanie podatkiem od nieruchomości myjni jako całości.

W związku z wiążącym stanowiskiem prawnym wskazanym przez NSA, Sąd I instancji ponownie kontrolując legalność zaskarżonej decyzji ocenił, że organ prawidłowo przyjął do opodatkowania podatkiem od nieruchomości samoobsługową myjnię samochodową jako całość, a ściślej jako zespół powiązanych ze sobą technicznie i funkcjonalnie (użytkowo) składników stanowiący w istocie jeden obiekt budowlany w postaci budowli w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne