Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 1054/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Izabella Janson po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. N. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 marca 2023 r. sygn. akt III SA/Po 762/22 w sprawie ze skargi M. N. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile z dnia 20 maja 2022 r. nr SKO.4157.830.1.2022.G w przedmiocie negatywnego uzgodnienia udzielenia koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.
Starosta O. pismem z 24 marca 2022 r. (data wpływu do urzędu: 28 marca 2022 r.) przesłał Wójtowi Gminy R. do uzgodnienia projekt decyzji o udzieleniu M. N., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą: [...] (dalej: skarżący), koncesji na wydobywanie kopaliny ze złoża kruszywa naturalnego Gorzewo MN w miejscowości Gorzewo, działka nr [...], obręb Gorzewo, gmina R..
Wójt Gminy R. (dalej: organ I instancji) postanowieniem z 6 kwietnia 2022 r., nr OŚ.6523.1.2022, na podstawie art. 106 § 1, § 3 i § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735, dalej jako K.p.a.), art. 23 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2021 r., poz. 1420 ze zm., dalej: P.g.g.) uzgodnił negatywnie przedłożony projekt decyzji. W uzasadnieniu wskazał, że złoże kruszywa naturalnego Gorzewo MN zostało udokumentowane na podstawie dokumentacji geologicznej, zatwierdzonej decyzją Starosty O. z 23 lipca 2021 r. Wydobycie kopaliny byłoby prowadzone systemem lądowym zabierkowo-ścianowym, dwoma piętrami eksploatacyjnymi. Planowana rekultywacja terenów poeksploatacyjnych miałaby być prowadzona w kierunku rolnym lub rolnym ze zbiornikiem wodnym. Odwołując się do art. 23 ust. 2a pkt 1 oraz art. 7 P.g.g. Wójt wskazał, że teren, na którym planowane jest przedsięwzięcie, nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z przepisami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, uchwalonego uchwałą Rady Gminy R. nr XXII/187/2020 z dnia 4 grudnia 2020 r., obszar na którym planowana jest inwestycja stanowią tereny rolnicze klasy gruntów IV-VI. Przepisy studium ("Kierunki rozwoju gminy...", Tom II, rozdział 8, str. 35) ustalają wprost, że "Na rysunku Studium nie wyznacza się terenów eksploatacji kruszywa naturalnego". W związku z powyższym Wójt ocenił, że planowane wydobycie złoża naruszy sposób wykorzystywania nieruchomości ustalony w Studium, zaś w jego wyniku nie będzie możliwe zagospodarowanie terenu w sposób zgodny z jego zapisami. Naruszenie ustaleń Studium przez wydobycie kruszywa będzie polegało na tym, że zmienione zostaną kierunki uwarunkowania i rozwoju dotyczące terenów rolniczych. Wskazał również, że przeznaczenie pod tereny rolnicze klasy gruntów IV-VI nie stanowi jednocześnie przeznaczenia pod wydobycie kruszywa naturalnego. Wójt powołując się na wyrok NSA z 18 kwietnia 2019 r., II GSK 117/19, wskazał, że sposób wykorzystania nieruchomości musi być ustalony przez odniesienie do jej przeznaczenia w Studium, co oznacza, że wykorzystanie nieruchomości ma być zgodne z jej sposobem przeznaczenia, a cele rolne nie obejmują prowadzenia kopalni odkrywkowej. Odwołując się do wyroku WSA w Poznaniu z 12 sierpnia 2020 r., III SA/Po 34/20, wskazał, że udokumentowanie złoża kruszywa naturalnego samo w sobie nie przesądza o możliwości jego eksploatacji, a tym samym udzielenia koncesji na wydobywanie. Nie może ona bowiem naruszać sposobu wykorzystywania nieruchomości ustalonego w studium (art. 23 ust. 2a pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 2 P.g.g.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty