Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. I GSK 1979/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner Sędzia NSA Bogdan Fischer po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lipca 2022 r. sygn. akt V SA/Wa 4927/21 w sprawie ze skargi B. J. na decyzję Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa z dnia 9 września 2021 r. nr PDS/CE/20/09/2021 w przedmiocie pomocy w ramach "Programu dla szkół" oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 6 lipca 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 4927/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skargi B. J. (dalej: skarżąca, strona) uchylił decyzję Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (dalej: DGKOWR, organ odwoławczy)
z 9 września 2021 r. oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR w Lublinie (dalej DOTKOWR, organ I instancji) z 27 lipca 2021 r.
w przedmiocie przyznania pomocy w części w ramach "Programu dla szkół".
Od wyroku z 6 lipca 2022 r. organ odwoławczy wniósł skargę kasacyjną, w której zaskarżył to orzeczenie w całości.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucono:
1) Naruszenie prawa materialnego, w zakresie podstawy wyrażonej w art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r., poz. 1634, dalej: p.p.s.a.), tj. § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 28 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań realizowanych przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej "Programu dla szkół" (Dz. U. poz. 1511, dalej: rozporządzenie MRiRW), poprzez błędną wykładnię ww. przepisu polegającą na przyjęciu, iż określa on mechanizm przyznania kwoty pomocy pomniejszonej wyłącznie o wartość porcji co do których nie stwierdzono nieprawidłowości, przy czym Sąd w ww. zakresie błędnie zinterpretował porcje co do których nie stwierdzono nieprawidłowości, gdyż zwrot ten, a w konsekwencji i cały przepis § 11 ust. 2 rozporządzenia MRiRW winien być odczytywany z uwzględnieniem treści innych przepisów rozporządzenia, w zakresie odesłania do przepisów unijnych, które wskazują na mechanizm kwalifikacji uznania za porcje poszczególnych produktów z uwzględnieniem tolerancji 10 % liczby lub wagi produktów w każdej partii niespełniających minimalnych wymagań jakości. W rezultacie w wyniku błędnej wykładni dokonanej przez Sąd I instancji, w kwestionowanym wyroku Sąd zarzucił, iż organ nie zastosował § 11 ust. 2 rozporządzenia, a w efekcie dokonał nieprawidłowego rozliczenia, które w ocenie Sądu miało niekorzystny wpływ na przyznaną kwotę pomocy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty