Wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2023 r., sygn. II OSK 850/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tomasz Zbrojewski Sędziowie: sędzia NSA Tomasz Bąkowski sędzia del. WSA Grzegorz Antas (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Piotr Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 19 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D.K., J.E. i H.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 12 stycznia 2021 r., sygn. akt II SA/Ol 808/20 w sprawie ze skargi D.K., J.E. i H.S. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 11 września 2020 r., nr WIN-II.7843.4.26.2020 w przedmiocie sprzeciwu w sprawie zamiaru budowy obiektu budowlanego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z 12 stycznia 2021 r., II SA/Ol 808/20 oddalił skargę D.K., J.E. oraz H.S. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 11 września 2020 r., nr WIN-II.7843.4.26.2020, którą wskazany organ, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256 ze zm.), dalej: k.p.a., utrzymał w mocy decyzję Starosty [...] z 10 czerwca 2020 r., nr II/83/20, wnoszącą sprzeciw do zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na budowie czterokomorowego silosu na kiszonkę i zbiorników na odcieki na działce nr ew. [...] w miejscowości G., gmina [...] wraz z nałożeniem na D.K., J.E. oraz H.S. jako inwestorów obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę na wykonanie ww. robót budowlanych.
D.K., J.E. i H.S złożyli skargę kasacyjną, którą zaskarżyli powyższy wyrok w całości, zarzucając mu naruszenie:
I. przepisów prawa materialnego, tj.:
1) art. 145 § 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), dalej: p.p.s.a., w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 1 lit. f oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.), dalej: p.b., poprzez nieprawidłową wykładnię tych przepisów i błędne uznanie, że budowa przedmiotowego silosu wraz z infrastrukturą wymaga pozwolenia na budowę, podczas gdy: (a) budowa silosów na kiszonkę nie wymaga zgody na budowę, a jedynie zgłoszenia - niezależnie od wysokości, szerokości, czy też dodatkowego wyposażenia w postaci chociażby zbiorników na nieczystości ciekłe "odcieki", czy też instalację kanalizacyjną; (b) budowa zbiorników na nieczystości ciekłe "odcieki" o pojemności do 10 m3 będących w tym wypadku częścią infrastruktury ekologicznych silosów na kiszonkę nie wymaga pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia - stosownie do treści art. 29 ust. 1 pkt 6 p.b.; (c) budowa sieci kanalizacyjnej, będącej częścią infrastruktury ekologicznych silosów na kiszonkę nie wymaga pozwolenia na budowę, a jedynie zgłoszenia - stosowanie do treści art. 29 ust. 1 pkt 2 lit. c p.b.;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty