Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606507)
      • Kadry i płace (26074)
      • Obrót gospodarczy (88689)
      • Rachunkowość firm (3729)
      • Ubezpieczenia (35724)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    24.10.2023 Podatki

    Wyrok NSA z dnia 24 października 2023 r., sygn. I FSK 1209/18

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), , po rozpoznaniu w dniu 24 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 21 marca 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 181/18 w sprawie ze skargi Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 grudnia 2017 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.762.2017.1.MC w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 grudnia 2017 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.762.2017.1.MC, 3) zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy G. kwotę 760 zł (słownie: siedemset sześćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z 21 marca 2018 r., sygn. akt I SA/Lu 181/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę Gminy G. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 grudnia 2017 r., w przedmiocie podatku od towarów i usług.

    Z uzasadnienia powyższego wyroku wynika, iż Gmina G. (dalej: "Gmina" lub "skarżąca") w opisie zaistniałego stanu faktycznego podała, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Będzie ona realizowała projekt pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie G.", współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". Zgodnie z umową z Województwem L., celem programu i dofinansowania jest poprawa stanu środowiska naturalnego oraz jakości życia mieszkańców poprzez przebudowę oczyszczalni ścieków, modernizację stacji ujęcia wody oraz budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy. W ramach projektu Gmina zawarła z mieszkańcami umowy, które stanowią, że w zamian za odpłatnością ze strony mieszkańca na rzecz Gminy, wnioskodawca zaprojektuje i wybuduje na ich gruncie przydomowe oczyszczalnie ścieków ("POŚ"), a następnie udostępni je na rzecz mieszkańców. Gmina w ramach realizacji przedmiotowej umowy zabezpieczy rzeczową i finansową realizację projektu, na którą składa się wyłonienie wykonawcy POŚ i obsługi geodezyjnej oraz nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu oczyszczalni, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu. Zgodnie z brzmieniem umowy o wzajemnych zobowiązaniach, Gmina pozostanie właścicielem POŚ do upływu okresu trwania umowy. Udzielając dofinansowania na rzecz Gminy, Instytucja Zarządzająca przeznacza dotację na całość kwalifikowanych kosztów projektu, pod nazwą "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Gminie G.", w ramach których mieszczą się kategorie projektu (w których zawarte są także koszty ogólne projektu): dokumentacja techniczna; roboty budowlane - budowa POŚ; nadzór inwestorski; obsługa geodezyjna. Dotacja przeznaczona jest na pokrycie wydatków kwalifikowanych przewidzianych przez program, zaś do dyskrecjonalnej decyzji Gminy należy czy część kosztów zostanie poniesiona przez mieszkańców, z kredytu czy też ze środków własnych. Przedmiotowa dotacja jest dotacją do kosztu budowy POŚ w ramach programu, których Gmina jest właścicielem przez okres trwałości projektu. Warunki rozliczenia dotacji oraz wysokość dofinansowania nie są uzależnione od sposobu finansowania wkładu własnego Gminy, jak i od tego jaki będzie los prawny POŚ po okresie trwałości projektu (w ramach dofinansowania Gmina mogłaby zaciągnąć kredyt na pokrycie niedofinansowanych wydatków kwalifikowanych albo pozostać właścicielem POŚ nie przenosząc praw do jej rozporządzeniem na rzecz mieszkańca). Udzielenie przedmiotowej dotacji (ani jej wysokość) nie jest uzależnione od ceny POŚ zbywanej na rzecz mieszkańca po okresie trwałości projektu (zgodnie z założeniami dotacji, nie ma obowiązku przenoszenia własności POŚ po okresie trwałości projektu na rzecz mieszkańca). W ramach projektu Gmina ponosić będzie także wydatki niekwalifikowane dotyczące kosztów ogólnych, takich jak koszty dotyczące obsługi prawnej, obsługi podatkowej, wdrożenia rozliczenia i promocji projektu oraz kosztów poniesionych materiałów biurowych i kosztów eksploatacji sprzętu biurowego. Źródłem finansowania projektu będzie dotacja ze środków europejskich (63,63% kosztów kwalifikowanych) oraz wkład własny Gminy i mieszkańców - stanowiący ułamek wartości POŚ (wkład mieszkańców to około 36,37%). Wysokość dofinansowania należnego Gminie ze środków unijnych nie jest uzależniona od faktu występowania wpłat dokonywanych przez mieszkańców. Na podstawie umowy pomiędzy Gminą a mieszkańcem wpłaty mieszkańców będą miały charakter obowiązkowy. Realizacja inwestycji na przedmiotowych nieruchomościach prywatnych będzie uzależniona od wpłat dokonywanych przez poszczególnych mieszkańców. W przypadku braku wpłaty mieszkaniec zostanie wykluczony z uczestnictwa w projekcie. Zgodnie z planowanymi umowami, po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład POŚ pozostaną własnością Gminy przez okres trwałości projektu. Niedokonanie przez właściciela nieruchomości wpłaty w terminie i wysokości określonej w umowie cywilnoprawnej będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem umowy. Umowa będzie także ulegała rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty tytułu prawnego do nieruchomości, nie realizowania przez uczestnika projektu postanowień umowy, w tym niedokonania wpłaty w ustalonej wartości i terminie. Gmina co najmniej przez okres trwałości projektu będzie inwestorem oraz właścicielem POŚ. Jest to bowiem mienie komunalne Gminy, która realizuje zadania własne polegające na oczyszczaniu ścieków komunalnych. Oczyszczalnia przydomowa jest rozwiązaniem zastępczym równoważnym wobec sieci kanalizacyjnej, jest stosowana w miejscowościach o rozproszonej zabudowie kolonijnej lub z powodu braku uzasadnienia ekonomicznego dla sieci zbiorczej. Gmina będzie zobowiązana do finansowego rozliczenia projektu oraz dbania i serwisowania POŚ przez okres trwałości projektu.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Sprzedaż lodów i sorbetów sprzedawanych w wafelku na wynos ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Sprzedaż kanapek ze stawką 5% VAT – Dyrektor KIS zmienił zdanie
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – grudzień 2025 r.
    • ORDYNACJA PODATKOWA
    • VAT
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    15.05.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 maja 2024 r., sygn. I FSK 1953/19
    Czytaj więcej
    10.04.2024 Podatki
    Bezpośredni związek jako warunek konieczny do uznania czynności za odpłatne - Wyrok NSA z dnia 10 kwietnia 2024 r., sygn. I FSK 1240/19
    Czytaj więcej
    20.03.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 marca 2024 r., sygn. I FSK 2105/23
    Czytaj więcej
    01.03.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 1 marca 2024 r., sygn. I FSK 60/24
    Czytaj więcej
    29.02.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I FSK 2253/19
    Czytaj więcej
    14.02.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. I FSK 864/19
    Czytaj więcej
    14.02.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. I FSK 937/20
    Czytaj więcej
    14.02.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. I FSK 329/22
    Czytaj więcej
    06.02.2024 Podatki
    Postanowienie NSA z dnia 6 lutego 2024 r., sygn. I FSK 1382/23
    Czytaj więcej
    31.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 2280/19
    Czytaj więcej
    31.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 2312/19
    Czytaj więcej
    18.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 2079/23
    Czytaj więcej
    18.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 1995/23
    Czytaj więcej
    18.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 1997/23
    Czytaj więcej
    18.01.2024 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. I FSK 1996/23
    Czytaj więcej
    20.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 1292/23
    Czytaj więcej
    15.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 2233/18
    Czytaj więcej
    12.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 2047/19
    Czytaj więcej
    12.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 1565/20
    Czytaj więcej
    06.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 2084/19
    Czytaj więcej
    06.12.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 6 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 1686/23
    Czytaj więcej
    30.11.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. I FSK 1043/23
    Czytaj więcej
    24.11.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 24 listopada 2023 r., sygn. I FSK 315/23
    Czytaj więcej
    21.11.2023 Podatki
    Wyrok NSA z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. I FSK 1433/19
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.