29.08.2023 Podatki

Wyrok NSA z dnia 29 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 427/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący – Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia NSA Wojciech Stachurski (sprawozdawca), Sędzia NSA Anna Dalkowska, Protokolant Natalia Zawadka, po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 grudnia 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 1363/22 w sprawie ze skargi D. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce z dnia 8 kwietnia 2022 r. nr SKO/4117/317/2021 w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu pierwszej instancji.

Wyrokiem z 28 grudnia 2022 r., III SA/Wa 1363/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi D. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: "Skarżący", "Spółka"), uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce z 8 kwietnia 2022 r., nr SKO/4117/317/2021, w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2020 r.

Z uzasadnienia wyroku wynika, że przedmiotem powstałego w tej sprawie sporu stało się opodatkowanie podatkiem od nieruchomości stacji redukcyjno-pomiarowej oraz parownic, które wchodzą w skład stacji LNG. Organ uznał, że stacja LNG stanowi w całości jedną budowlę wraz z gazociągiem, parownice i stacja redukcyjna stanowią instalację zapewniającą możliwość użytkowania takiej kompleksowej budowli. Z kolei Spółka stanęła na stanowisko, że stacja redukcyjna jest budynkiem a parownice stanowią urządzenia techniczne, wobec czego tylko ich część budowlana podlega opodatkowaniu.

Sąd pierwszej instancji, uchylając zaskarżoną decyzję SKO w Ostrołęce, odwołał się do przepisów art. 1a ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm., dalej: "u.p.o.l."), a także art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm., dalej: u.p.b.) i stwierdził, że wynikająca z nich definicja "budowli" jest zakresowa, niepełna, która nie wskazuje wszystkich elementów z danego zakresu, a ogranicza się jedynie do wyróżnienia przykładu tych elementów. Powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 13 września 2011 r., P 33/09, sąd wskazał, że zaliczenie konkretnego obiektu do budowli wymaga stwierdzenia, czy został on wymieniony w art. 3 pkt 3 u.p.b., a jeżeli nie, to czy jest on podobny do obiektów w nim wymienionych i jednocześnie nie ma cech pozwalających na zaliczenie go do budynków lub obiektów małej architektury. Sąd wyraził pogląd, że wprowadzenie od 28 czerwca 2015 r. nowej definicji obiektu budowlanego, gdzie w przypadku budowli ustawodawca zrezygnował ze wskazania na element całości techniczno-użytkowej, nie oznacza jednak, że opodatkowanie tych budowli uległo ograniczeniu. Wśród desygnatów budowli, wskazanych w art. 3 pkt 3 u.p.b. wymieniono m.in. sieci techniczne. W załączniku do tej ustawy doprecyzowano, że są to sieci takie jak: elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, ciepłownicze, wodociągowe, kanalizacyjne oraz rurociągi przesyłowe (kategoria XXVI w załączniku). Tym samym w ocenie sądu - sieci, których dotyczy niniejsza sprawa, stanowią budowlę w rozumieniu zarówno przepisów prawa budowlanego, jak i ustawy podatkowej. W art. 3 pkt 3 u.p.b ustawodawca jako budowlę wskazuje sieci techniczne (w tym sieci gazowe) w sensie całościowym. W tej sprawie konieczne jest więc ustalenie czy sporne obiekty są elementem sieci. Zdaniem sądu, odpowiedź na to pytanie jest jednoznacznie przecząca. W tym zakresie sąd podzielił stanowisko Spółki, że stacja LNG i obiekty znajdujące się w jej obszarze nie odpowiadają za przesył gazu, co jest funkcją sieci technicznej (gazociągu). Zdaniem sądu, organy podatkowe bezkrytycznie przyjęły, że system dystrybucyjny: gazociąg oraz stacja gazowa średniego ciśnienia stanowi sieć gazową i pełni rolę lokalnego źródła zasilania gazem określonego obszaru, tj. obszaru miasta M. Nie rozważono w rzeczywistości przeznaczenia (stacja LNG odpowiada za regazyfikację gazu, a gazociąg za jego przesył), wyposażenia oraz sposobu i możliwości wykorzystania obiektu jako całości.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne