Wyrok NSA z dnia 8 sierpnia 2023 r., sygn. III FSK 995/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 8 sierpnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 26 kwietnia 2022 r. sygn. akt I SA/Rz 64/22 w sprawie ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 2 grudnia 2021 r. nr SKO.4140.308.2390.2021, SKO.4140.307.2389.2021, SKO.4140.306.2388.2021 w przedmiocie podatku od nieruchomości za lata 2015-2017 oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
III FSK 995/22 | | |
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 26 kwietnia 2022 r., sygn. akt I SA/Rz 64/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie oddalił skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie z dnia 2 grudnia 2021 r. - nr [...], - nr [...], - nr [...] utrzymujące w mocy decyzje Burmistrza U. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2015, 2016 i 2017 r.
Sąd I instancji opisując dotychczasowe postępowanie podał, że istotę sporu w sprawie stanowi sposób opodatkowania gruntów leśnych i rolnych znajdujących się w zarządzie Nadleśnictwa, nad którymi rozciągnięte zostały eksploatowane przez operatora - PGE napowietrzne linie energetyczne, za pośrednictwem których dystrybuuje on energię elektryczną do swoich odbiorców. Według organów podatkowych, które powołują się w tej mierze na utrwaloną linię orzeczniczą sądów administracyjnych, także grunty rolne i leśne położone pod liniami energetycznymi, jako zajęte na działalność gospodarczą przedsiębiorstwa energetycznego, co wynika wprost z zapisów umów o ustanowieniu służebności przesyłu z: 16 stycznia 2014 – Rep [...], 30 stycznia 2014 r., Rep. A nr [...], 30 stycznia 2014 r., Rep. A nr [...] zawartej pomiędzy P.S.A. Oddział R. a PGL Lasy Państwowe Nadleśnictwem B., podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Strona skarżąca zaprzecza tym twierdzeniom, wskazując na niekonsekwencję w poglądzie organów, wyrażającą się w tym, że z jednej strony przyjmują one brak posiadania spornych gruntów przez przedsiębiorstwo energetyczne, a z drugiej stwierdzają korzystanie przez nie z gruntów. W tak zdefiniowanym sporze Sąd I instancji rację przyznał organom podatkowym, które zdaniem tego Sądu trafnie dokonały wykładni i zastosowania przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a przy tym zasadnie odwołały się do konsekwentnej i utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, w tym także NSA, prezentowanej w analogicznych sprawach. Nadleśnictwo co prawda przytoczyło, na poparcie swojego stanowiska, szereg argumentów, które w jego przekonaniu podważają dotychczas prezentowany w orzecznictwie pogląd, jednak wszystkie one w ocenie WSA są chybione. W sprawach nie jest sporne, że na objętych ich zakresem przedmiotowym gruncie jest lub może być prowadzona gospodarka leśna, pomimo posadowienia na nim urządzeń należących do przedsiębiorcy energetycznego, wyszczególnionych w umowie oraz wynikających z dołączonych doń załączników. Zasadniczo przedmiotem sporu jest zaś prawne znaczenie tych faktów. Nie ulega bowiem wątpliwości, że posadowienie na spornych gruntach linii przesyłowych oraz ustanowienie służebności przesyłu nie wyklucza prowadzenia gospodarki/działalności leśnej, przynajmniej w niektórych jej aspektach, niekolidujących z zakresem oddziaływania napowietrznych linii przesyłowych. Skoro bowiem przesył energii z wykorzystaniem infrastruktury elektroenergetycznej oddziałuje na grunt w większym bądź mniejszym zakresie, to nie można przyjmować, że wyklucza to całkowicie prowadzenie na nim innego rodzaju działalności, w tym wypadku leśnej, choćby w sposób ograniczony np. przez postawienie paśnika, zasadzenie drzew lub krzewów, pozyskanie karpiny, itd. Zauważyć należy również, że z dyspozycji art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie wynika, aby na gruntach zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej nie mogła być prowadzona inna działalność, w tym leśna, o ile specyfika prowadzonej działalności gospodarczej na to pozwala. Prawidłowa wykładnia wskazanego przepisu prowadzi do wniosku, że każde zajęcie takich gruntów na prowadzenie działalności gospodarczej powoduje, iż podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Podobne rozwiązania obowiązują w odniesieniu do opodatkowania gruntów rolnych podatkiem rolnym. WSA uznał, że prawidłowo organy przyjęły, iż podatek od nieruchomości od spornych gruntów, który zapłaciło Nadleśnictwo był podatkiem należnym i został określony w prawidłowej wysokości. Odmawiając stwierdzenia nadpłaty organy nie mogły naruszyć wskazanych w skardze przepisów art. 72 § 1 pkt 2 w zw. z art. 72 § 2 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm., dalej: O.p.). Wyrok ten w całości dostępny jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl/ (CBOSA).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty