Postanowienie NSA z dnia 14 lipca 2023 r., sygn. III OSK 1226/23
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej C. sp. z o.o. z siedzibą w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt: II SA/Wr 841/22 w sprawie ze skargi C. sp. z o.o. z siedzibą w W. na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 29 września 2022 r., nr DW 33/2022 w przedmiocie nakazu podjęcia działań służących wyeliminowaniu naruszeń w prowadzeniu składowiska odpadów postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie w całości i przekazać sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 2 marca 2023 r., sygn. akt: II SA/Wr 841/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 oraz art. 58 § 3 w związku z art. 50 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, odrzucił skargę C. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej także: skarżąca spółka) na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia 29 września 2022 r., nr DW 33/2022 w przedmiocie nakazu podjęcia działań służących wyeliminowaniu naruszeń w prowadzeniu składowiska odpadów. W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji uznał, że skarżącej spółce nie przysługiwała legitymacja do skutecznego złożenia skargi w niniejszej sprawie z uwagi na oczywisty brak po jej stronie interesu prawnego, o którym mowa w art. 50 § 1 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, co z kolei spowodowało niedopuszczalność skargi i konieczność jej odrzucenia na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wskazał, że z akt administracyjnych sprawy wynika, że zaskarżone zarządzenie zostało skierowane, stosownie do wymogu ustawowego wynikającego z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska, do P.P. pełniącego funkcję Prezesa C. sp. z o.o. z siedzibą w W. W związku z tym w ocenie Sądu I instancji skarżąca spółka nie mogła skutecznie złożyć skargi na skarżone zarządzenie pokontrolne we własnym imieniu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty