04.07.2023

Wyrok NSA z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. II GSK 2317/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant Zofia Frąckowiak po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 1 lipca 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 111/21 w sprawie ze skargi T. Sp. z o.o. w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia 7 grudnia 2020 r. nr SKO.4040.DR/626/20 w przedmiocie zezwolenia na lokalizację urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej w pasie drogowym 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od T. Sp. z o.o. w Ł. na rzecz Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z 1 lipca 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 111/21, oddalił skargę T. Sp. z .o. w Ł. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z 7 grudnia 2020 r. nr SKO.4040.DR/626/20 w przedmiocie zezwolenia na lokalizację urządzeń w pasie drogowym.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.

A.B. (poprzednik prawny T. Sp. z o.o. w Ł.) wnioskiem z 6 listopada 2013 r. zwróciła się do Zarządu Powiatu Ł. (dalej: organ I instancji) o wydanie zgody na lokalizację oraz umieszczenie infrastruktury telekomunikacyjnej w celu budowy doziemnych telekomunikacyjnych przyłączy światłowodowych na działkach nr [...], [...] w miejscowości G., gm. [...] w pasie drogowym drogi powiatowej nr [...].

Zarząd Powiatu Ł. (dalej: organ I instancji) decyzją z 8 kwietnia 2015 r., nr T.4224.10.10.2013.2014.2015.EC, odmówił wydania zezwolenia.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białej Podlaskiej (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy) decyzją z 10 czerwca 2016 r., SK0.4040.DR/580/15/16, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję. Organ odwoławczy podniósł, że art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440 ze zm., dalej jako: u.d.p.) zawiera katalog zakazów mających na celu ochronę pasa drogowego. Wymieniony przepis ustanawia zakaz lokalizacji w pasie drogowym obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego. Od zakazu lokalizowania w pasie drogowym innych obiektów czy urządzeń niż te, które są związane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego ustawodawca przewiduje odstępstwa tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach i tylko za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi (art. 39 ust. 3 u.d.p.). Regulacja ta opiera się zatem na uznaniu administracyjnym, którego granicami są zasady ochrony pasa drogowego i zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. Organ ocenił, że czynności jakie chciałaby wykonać skarżąca, mogłyby spowodować niszczenie lub uszkodzenie drogi albo zmniejszenie jej trwałości

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne