29.06.2023 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 29 czerwca 2023 r., sygn. II GSK 909/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marcin Kamiński po rozpoznaniu w dniu 29 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. Sp. z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2023 r., sygn. akt VI SA/Wa 2340/22 w zakresie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi A. Sp. z o.o. w W. na zarządzenie Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] czerwca 2022 r., nr [...] w przedmiocie wydania i użytkowania identyfikatorów NC uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 31 stycznia 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w sprawie o sygn. akt VI SA/Wa 2339/22 odrzucił skargę podmiotu: A. Sp. z o.o. w W. (strona skarżąca, skarżąca, spółka) na zarządzenie Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia [...] czerwca 2022 r. nr [...] w przedmiocie wydawania i użytkowania identyfikatorów NC uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu oraz zwrócić stronie skarżącej uiszczony wpis od skargi.

Z uzasadnienia orzeczenia Sądu I instancji wynika, że w zaskarżonym zarządzeniu Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy określono, że w związku z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu w rejonie ulic Chmielnej, Szpitalnej i Brackiej, który wprowadza zakaz ruchu w miejscach oznaczonych znakiem drogowym B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) i dotyczy następujących ulic: Szpitalnej na odcinku Przeskok - Chmielna, Chmielnej na odcinku Bracka - Nowy Świat, Brackiej na odcinku Chmielna - Krucza, a także w związku z tym, że zakaz ruchu nie dotyczy rowerów, autobusów ZTM i pojazdów z identyfikatorem NC, wprowadzono "Regulamin wydawania i użytkowania identyfikatorów NC uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu w rejonie ulic Chmielnej, Szpitalnej i Brackiej", stanowiący załącznik do ww. zarządzenia. W powołanym załączniku określono zasady wydawania i użytkowania identyfikatorów NC uprawniających do wjazdu w strefę objętą zakazem ruchu we wskazanym rejonie, w tym zasady wydawania tych identyfikatorów mieszkańcom i innym podmiotom. Skarżąca spółka wniosła o stwierdzenie nieważności zarządzenia w części, w której dotyczy ono dojazdu do działki ewidencyjnej o numerze [...], obręb [...], oraz o zasądzenie od Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego niezbędnych do celowego dochodzenia praw oraz opłaty skarbowej od udzielonych pełnomocnictw. W uzasadnieniu skargi spółka podniosła, że nowy sposób organizacji ruchu związany z wprowadzaniem indywidualnie udzielanych identyfikatorów nie uwzględnia faktu, że na terenie objętym zakazem ruchu funkcjonuje hotel ("..."), prowadzony przez spółkę, restauracja "..." oraz szkoła języka niemieckiego Goethe-Institut (Instytut). Na nieruchomości zajmowanej przez hotel są zapewnione miejsca postojowe dla pojazdów (także w garażu podziemnym budynku hotelowego), a ponadto część miejsc postojowych jest użytkowanych przez Instytut (będący najemcą wyodrębnionego lokalu w budynku) oraz innych najemców i dzierżawców prowadzących działalność gospodarczą. Spółka podniosła, że ze względu na profil prowadzonej działalności oraz rodzaj działalności gospodarczej najemców i dzierżawców nie ma realnej możliwości zgłaszania z wyprzedzeniem konieczności uzyskania identyfikatorów dla pojazdów gości hotelowych oraz innych klientów, którzy nie zgłaszają wcześniej ilości i rodzaju pojazdów, które będą parkować na terenie nieruchomości. W ocenie spółki zaskarżone zarządzenie nie respektuje interesów przedsiębiorców działających na terenie objętym zakazem ruchu, a w zakresie dotyczącym skarżącej i dzierżawców ww. nieruchomości (szczególnie przez objęcie zakazem również taksówek) – praktycznie uniemożliwia prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z dotychczasowym przeznaczeniem nieruchomości, a ograniczenie możliwości dojazdu do użytkowanych budynków przez taksówki, jako nieuzasadnione względami istnienia interesu publicznego, stanowi rażące naruszenie prawa własności. Zaskarżone zarządzenie skutkuje pozbawieniem strony skarżącej (oraz jej najemców i dzierżawców) dostępu do drogi publicznej w zakresie wymaganym przez prowadzoną przez nich działalność.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty